شرکت سازه سبک آرسام

تامین کننده بلوک ساختمانی سبک AAc سیپورکس

شرکت سازه سبک آرسام

تامین کننده بلوک ساختمانی سبک AAc سیپورکس

فروکش کردن بنا در اثر پی‌ سازی غیر اصولی

از دلایل اصلی فروکش کردن بنا در اثر پی‌ سازی غیر اصولی می باشد. و ما در این مقاله میخواهیم برای شما بیان کنیم چگونه از بروز همچین مشکلی (تخریب زود هنگام) جلوگیری کنیم و به طول عمر آن بیفزاییم.

مراحل اصولی برای پی سازی اصولی بنا

الف) شناسایی زمین

هنگام ساختمان سازی ابتدا باید زمین زیر پی مورد بررسی قرار بگیرد البته لازم به ذکر است که یک سری از زمین ها که در موقعیت بسیار خوبی واقع شده است و زمینی بکر است بر اثر گمان زنی‌ها به آن رسیدگی میکنن، یعنی زمین را از نظر نوع خاک در لایه های مختلف مخصوصا لایه های اولیه آن مورد بررسی قرار میدهیم، لایه های بالایی به دلیل اینکه بر اثر گذر زمان فشرده می شود باعث می شود که مقاومت آن بالا رود. اما در بعضی موارد بر اثر ارتفاع و یخ زدگی پی، لایه های نامناسبی وجود دارد و همین امر باعث شده که بر اثر فشار زیاد زمین نشست کند و در ساختمانها ترک ها و شکست هایی به وجود آید، که این ترک ها و شکست ها بسیار خطرناک  هستند و حتی باعث واژگونی ساختمان می شود. بنابراین برای داشتن ساختمانی که به چنین مشکلاتی برخورد نکنیم باید پی سازی آن اصولی باشد. برای پی سازی ساختمان باید به یک سری نکات توجه کنیم که ما این نکات را برای شما بیان میکنیم:

  • برای شناسایی زمین، در محدوده های مسکونی ابتدا باید چاه حفر کنیم و سپس لایه های زمین و خاک آن را در عمق کم مورد بررسی قرار می دهیم.
  • در مرحله چاه زنی باید دقت کرد که محل را با شفته آهکی اصولی پر کنیم تا خطر به وجود آمدن نشست به وجود نیاید.
  • در شهرک‌های ساختمان‌سازی انبوه - بناهایی که حدود چهار تا شش طبقه هستند را گمانه زنی میکنیم یعنی تا عمق 5 متری و یا حتی در مواردی که لازم باشد را تا عمق 15 متری حفر میکنیم تا لایه های زمینی را از نظر تراکم، خاک، شن، ماسه و دیگر موارد مورد بررسی قرار می دهیم.
  • نکته بسیار مهم در ساختمان هایی که بافت بسیار قدیمی دارن و میخواهند آن را تخریب کنن تا ساختمان جدیدی بنا کنند خطر وجود چاه کور، چاهک، قنات های قدیمی و خشک وجود دارد، که می توان با بررسی و تخماق زنی بر سطح زیر پی و گوش گذاشتن بر سطح پی کنده‌شده، محل دقیق چاه را پیدا کرده و با پر کردن اصولی از پی سازی آن مطمئن شویم.

بیشتر بخوانید: تخریب اصولی ساختمان

حوادث ساخت و ساز

[caption id="attachment_2252" align="aligncenter" width="600"]فروکش کردن بنا فروکش کردن بنا در اثر پی‌ سازی غیر اصولی[/caption]

الف: لایه‌ی ماسه‌ای در سطح زیر پی

اگر لایه های زیر پی عمق کمی از ماسه باشد با گمانه زنی ارتفاع آن را مشخص میکنیم که در چنین موارد گودبرداری زمین را تا زمانی که به زمین سفت که به آن "زد" گفته می شود برسیم.
در ساخت ساختمان های کم ارتفاع از طریق خاک ریزی دونم و کوبیدن آن توسط غلتک‌زنی به شکل لایه لایه پیش می‌رویم تا به سطح زیر پی می‌رسیم.

  • پس از تخلیه‌ی ماسه، از گراورریزی به شکل دانه‌های قلوه‌سنگ تا قطر ۷۰ میلی‌متر شن و ماسه و خاک رس مرغوب که با هم مخلوط شده  و با مرطوب‌سازی آنها در لایه‌های ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر و با غلتک‌زنی انجام شده تا به سطح زیر پی رسیده سپس پی‌سازی اصولی را انجام می‌دهیم.
  • در بعضی از موارد، با لاشه‌چینی، زیر‌سازی پی را به صورت اصولی انجام می‌دهیم.
  • اگر ارتفاع ماسه در زیر سطح پی زیاد باشد، از پی‌سازی حفره‌ای و درجاسازی و یا پیش‌ساخته استفاده می‌کنیم.

ب: مکانیک خاک

مکانیک خاک یکی از مسائل بسیار مهم در اجرای پی‌سازی می باشد. در هنگام گمانه‌زنی، قشرهای خاک را از زمین استخراج می‌کنیم. همچنین علاوه بر بررسی زمین، لایه‌های خاک را از هر نظر مورد آزمایش قرار میدهیم. بعد از انجام بررسی‌های لازم سطح زیر پی را برای سازه های سبک و سنگین آماده میکنیم.

[caption id="attachment_2254" align="aligncenter" width="600"]فروکش کردن بنا فروکش کردن بنا در اثر پی‌ سازی غیر اصولی[/caption]

همراه ما باشید با: صفر تا صد ساختمان سازی

تزریق بتون به روش سیستماتیک در زیر پی‌های در حال نشست

از دلایلی که باعث نشست ساختمان های بزرگ می شود بی توجهی به خاک زیر پی و یا نشست سریع خاک سطح زیر پی می باشد، لازم به ذکر است که اگر سازه فلزی و یا آجری باشد در هنگام نشست برش هایی در پی و همچنین اشکالاتی در کف‌سازی ها به وجود می آورد که باعث بریده شدن قسمتهایی از ساختمان می شود.

اما در سازه های بتنی، به علت درگیر شدن پی‌ها (شناژهای افقی با شناژهای عمودی) خطری که باعث نشست و برش شود به وجود نمی آید. اما در برخی مواردی، ممکن است نشست‌هایی یکنواخت و  فروکش شدن ساختمان به وجود آید که در زیر برای شمان بیان می کنیم:

  • در سازه‌هایی که دیوار کشی آن آجری باشد، در اثر نشست آجرها دچار ترک خوردگی می شود که در سکوت صدای ترک خوردگی ها به گوش می رسد. اما در سازه هایی که از بتن می باشد نشست خیلی سریع اتفاق می افتد که اثر آن را با ترک برداشتن شیشه ها و در کلاف چهارچوب می توان مشاهده کرد.

منبع: siporex.ir

فونداسیون یا پی سازی


در این مقاله می خواهیم به تعریف یکی از اصطلاحات مهم صنعت ساختمان اشاره کنیم. شاید اسم فونداسیون (شالوده) یا پی سازی به گوشتان خورده باشد. ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید تا توضیح جامعی در مورد آن بدهیم.

فونداسیون چیست ؟!

فونداسیون (Foundation) یا پی ساختمان بخش مهمی از ساختمان است که سازه روی آن بنا می شود.
به عبارت دیگر پایه و اساس یک ساختمان محسوب می شود و از سقوط آن جلوگیری می کند.
در واقع مجموعه بخش هایی از سازه و خاک است که انتقال بار بین سازه و زمین از طریق آن صورت می گیرد.
محل شالوده زیر تراز سطح زمین واقع شده که بارهای ناشی از سازه را به خاک یا سطح زمین منتقل می‌ کند.
وظیفه پی سازی انتقال بارهای بخش های بالایی به خاک زیر آن می باشد، به طوری که تنش های بیش از حد و همچنین نشست های اضافی ایجاد نگردد.
قبل از این که فونداسیون را انتخاب کنید، ابتدا باید نوع ساختمان را بررسی کنید. همانطور که در مقالات قبل ذکر کردیم، انواع ساختمان با کاربری های مختلف وجود دارد.
پس از این که نوع ساختمان، انواع مصالح ساختمان و شرایط آب و هوایی پروژه مشخص شد، باید اندازه آن، و همچنین ظرفیت تحمل خاک اطراف آن مورد بررسی قرار گیرد.
سپس باتوجه به تمام موارد فوق، فونداسیون مناسب توسط مهندسین انتخاب می شود.

انواع فونداسیون

شالوده یا پی سازی به 2 دسته اصلی زیر تقسیم بندی می شوند.

  • عمیق
  • کم عمق

شالوده عمیق چیست؟

در این نوع بار سازه به جای این که به صورت افقی پخش شود، به صورت عمودی پخش می‌شود، یعنی عمق آن از عرض آن بیشتر است.
در چه شرایطی از این نوع استفاده می شود؟!
اگر عمق پی بیش از 3 متر و عرض آن نیز یک ششم ارتفاع فونداسیون باشد، از شالوده عمیق استفاده می شود.

شالوده کم عمق

از این مورد برای ساختمانی هایی که سبک هستند و وزن کمی دارند، استفاده می‌ شود. این نوع نوع پی سازی، یک لایه یکنواخت دارد و عموما 3 متر عمق دارد.

انواع فونداسیون یا پی سازی از لحاظ جنس

فونداسیون یا شالوده

فونداسیون (شالوده) چیست

  1. سنگی
  2. آجری
  3. شفته ای (نوعی خمیر ساخته شده از شن، خاک، آب و آهک)
  4. بتنی
  5. فلزی
  6. چوبی

فونداسیون سنگی :

در این نوع از سنگ های طبیعی و سالم استفاده می شود. دقت داشته باشید که هر نوع سنگی قابل استفاده نیست.

فونداسیون آجری :

ساده ترین و ابتدایی ترین فونداسیون سازی برای ساختمان کوچک ۲ یا ۳ طبقه آجری است.
از این نوع در مواقعی استفاده می کنند که ساختمان کوچک و بار وارده نیز کم باشد. برای صرفه جویی در آجر می توان پی را به صورت پلکانی ساخت.

فونداسیون شفته ای :

شفته خمیری مخلوط از خاک، آب، شن و گرد آهک و گاهی مقداری از پاره سنگ به کار می رود.
طریقه شفته ریزی بدین صورت است که شفته را در شالوده ریخته و پس از آن که شفته به حدود ۲۰ یا ۳۰ سانتی متر رسید آن را در یک سطح افقی هموار می کنند و پس از یک روز آن را به حالت خود می گذارند. تا آبش در اثر تبخیر یا جذب کاهش باید ( اصطلاحا دونم شود ) سپس آن را با وزنه سنگینی ( تخماق ) می کوبند تا کاملا متراکم گردد. مجددا به همان ارتفاع شفته ریزی انجام گرفته و تا پر شدن فونداسیون همچنان ادامه می یابد .

فونداسیون بتنی :

بتن را می توان یکی از مقاومترین و مستحکم ترین سنگ های مصنوعی دانست. لذا فونداسیون هایی که با بتون ساخته می شود، بهترین فونداسیون در کارهای ساختمان به شمار می آیند.
امروزه شالوده کلیه ساختمان ها را با بتن مسلح می سازند به خصوص در مناطق زلزله خیز بسیار مناسب خواهد بود.

منبع مقاله: فونداسیون (شالوده) یا پی سازی از سایت siporex.ir

سیلیس چیست؟

سیلیس یکی از رایج ترین عناصر در پوسته زمین می باشد، این ماده غیر فلزی است با 25 درصد فراوانی و ماده ای سخت است که بی رنگ و یا به رنگ خاکستری تیره می باشد.
سنگ سیلیس به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد باعث شده یکی از پرمصرف ترین سنگها در طبیعت باشد، با توجه به اینکه این ماده کاربرد و خواص های فراوانی دارد برای تکمیل فرآیند تولید خود در یکی از شاخه های صنعت به سیلیسم دی اکسید نیاز دارید، همچنین جهت خرید این ماده باید به مراکز معتبر مراجعه کنید. ما در این مقاله میخواهیم بگوییم که سیلیس چیست؟ و کاربردهای گوناگون آن را برای شما بیان کنیم.

پودر سیلیس چیست؟

از پودر سیلیس در صنایع گوناگونی از جمله نسوز متالوژی جهت بهبود درجه حرارت بالا مقاومت در برابر اکسیداسیون و همچنین مقاومت در برابر سایش محصولات گوناگون استفاده می شود علاوه بر موارد ذکر شده از پودر سیلیس در صنعت ریخته گری متالوژی که به عنوان یک افزودنی جهت خنک سازی فولاد استفاده می شود و همچنین از این پودر به عنوان کاهش دهنده فلز استفاده می شود.

 

سیلیکس چیست؟ 

بیشتر بدانید: پودر یا گرد آلومینیوم چیست؟

وسایل ایمنی ساختمان سازی

سیلیس خوراکی چیست؟

از سیلیس خوراکی در صنایع غذایی و داروسازی نیز استفاده می شود. همانطور که خیلی از مواد مغذی تا سن خاصی در بدن وجود دارد و با بالا رفتن سن در بدن کاهش می یابد، این عنصر نیز به همین صورت می باشد و از سن 21 سالگی به بعد در بدن کاهش می یابد و باعث به وجود آمدن ناهنجاری در بدن می شود که باید از طریق مکمل های غذایی آن را جایگزین نمود از جمله این مکمل ها قطره سیلیس می باشد. لازم به ذکر است که این ماده به دلیل اینکه از زمین استخراج می شود نمی توان از این ماده به تنهایی استفاده کرد زیرا بدن ما توانایی جذب آن را ندارد، برای استفاده این این ماده باید با بعضی از خوراکی ها ترکیب شود تا هیچ ضرری را به بدن وارد نکند، علاوه بر این استفاده از این ماده در خوراکی ها باعث شده که سیستم ایمنی بدن بالا رود.

کریستال سیلیس چیست؟

سنگ سیلیس در انواع مختلفی تولید می شود که یکی از انواع آن کریستالی می باشد که این ماده نسبت به سنگ آن از خصوصیات و کاربردهای بیشتری برخوردار می باشد. از جمله مواردی که از این ماده در آن استفاده میکنند شامل: استخر ها، آکواریوم، سیستم تصویه آب، پارکهای آبی می باشد. استفاده از کریستال سیلیسی در فضای استخرها باعث می شود تا مرحله بک واش آب تا 30 درصد کاهش پیدا کند. علاوه بر آن باعث کاهش آلودکی آب می شود.

سیلیس چیست؟ 

خواص سنگ سیلیس

همانطور که گفتیم این سنگ یکی از رایج ترین مواد روی زمین می باشد که در حوزه های صنعتی، غذایی و آشامیدنی استفاده می شود. سنگ سیلیس آزاد در طبیعت به سه شکل وجود دارد که ما برای شما بیان می کنیم.

  • کوارتز
    این نوع یکی از پلی مورف های سیلیس است و به دلیل مقاومت بالایی که دارد در درجه حرارت معمولی و فشار پایدار می باشد، سنگ سیلیس در طبیعت بیشتر از این نوع می باشد.
  • ماسه سنگ
    ماسه سیلیسی نوعی از کوارتز رسوبی می باشد که به صورت طبیعی خرد شده است. این دانه ها به وسیله ذرات رس، آهک، اکسید آهن یا بقیه مواد به یکدیگر چسبیده شده اند.
  • فلینت
    این نوع تشکیل شده از کوارتز، کربنات کلسیم، آب و مواد آلی است و رنگ آن به صورت قهوه ای روشن، سیاه یا خاکستری می باشد. این نوع از حل شدن اسکلت سیلیسی جانوران اسفنجی در آب دریاها و ته نشین شدن در بستر دریا به وجود می آید.

سیلیس چه کاربردی دارد؟

سیلیس جز مواد اولیه در صنایع و مشاغل به شمار می رود و به دلیل کاربرد و ویژگی هایی که دارد از این ماده بیشتر در زندگی روزمره استفاده می شود. از جمله کاربرد آن شامل موارد زیر می باشد.

  •  صنعت
  • تولید آجر ماسه آهکی
  • تولید سیلیکات سدیم
  • شیشه سازی
  • چینی ساز
  • سرامیک سازی
  • ریخته گری و نسوز
  • کاربرد Silica در کشاورزی

سیلیس چیست؟ 

همراه ما باشید با: انواع مصالح ساختمانی

ساختمان سازی

سیلیس مصرفی در هر یک از این صنایع باید کیفیت خاصی داشته باشد. سیلیس در زمینه کشاورزی دارای کاربرد هایی است که شامل موارد زیر می باشد:

  • افزایش مقاومت در برابر تنش های محیطی
  • افزایش مقاومت در برابر بیماری
  • افزایش مقاومت در برابر آفات گیاهی
  • افزایش ماندگاری سبزیجات
  • جلوگیری از سمی شدن گیاهان و آلودگی های زیست محیطی
  • کاهش شوری و نمک خاک

منبع: siporex.ir

خمیر آلومینیوم


در این مطلب می‌خواهیم در مورد یکی از مواد مورد استفاده در مصالح ساخت و ساز صحبت کنیم و به شما بگوییم خمیر آلومینیوم چیست. پس از نگاهی گذرا به ویژگی‌های این ماده و کاربردهای خمیر آلومینیوم، توضیحاتی درباره خمیر آلومینیوم لیفینگ و خمیر آلومینیوم نان لیفینگ هم ارائه می‌دهیم . با ما همراه باشید و با این ماده پرکاربرد بیشتر آشنا شوید، همچنین جهت اعلام از قیمت خمیر آلومینیوم و پودر آلومینیوم با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

خمیر آلومینیوم چیست؟

استفاده از خمیر آلومینیوم و موادی که از خمیر آلومینیوم یاد می شود رنگدانه و پیگمنتهای آلومینیومی می باشد و با دیگر افزودنی ها یا حلالهایی همچون آب پخش شده اند و بر اساس نیازهایشان، از پیگمنت‌های متنوعی مانند کورن فلیک (Cornflace)، سیلور دالر (Silverdollar) استفاده می‌شود.

خمیر پیگمنت آلومینیوم

خمیر آلومینیوم پیگمنت‌های پخش شده در حلال ‌ها (از جمله حلالها: آب) هستند، قابل ذکر است که برای تولید خمیر آلومینیوم می توان از دیگر حلالها استفاده نمود و انتخاب آنها بر اساس کاربرد نهایی خمیر بستگی دارد.
وایت اسپریت یکی از معمول ترین حلال ها در این زمینه به شمار می رود، لازم به ذکر است که در مواقعی که دسترسی به حلالهای دیگر برای تولید خمیر نیست می توان از آب استفاده نمود.
همانطور که می دانید خمیر پیگمنت آلومینیوم نسبت به پیگمنت پودری بهتر می باشد، از پیگمنت آلومینیوم به عنوان جلوه بصری و همچنین مقاومت در برابر خوردگی استفاده می شود و این باعث شده که استفاده از آن راحت باشد اما پیگمنت پودر باعث آلودگی محیط کار و علاوه بر آن باعث ایجاد اختلال و یا حتی آتش سوزی می شود.

مطالب مفید دیگر: انواع بلوک سبک

خمیر آلومینیوم قیمت خمیر آلومینیوم

کاربرد خمیر آلومینیوم

خمیر آلومینیوم کاربردهای زیادی دارد که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش‌های سقف
  • ایجاد اثر متالیک
  • ایجاد پوشش‌های ضدخوردگی
  • پوشش خودروها
  • قطعات و لوازم جانبی
  • صنعت لوازم آرایشی
  • پوشش لوازم الکتریکی مصرفی
  • پوشش‌های پودری و صنعتی
  • و ...

انواع خمیر آلومینیوم

خمیرهای آلومینیوم بر اساس نحوه‌ آرایش پیگمنت‌های آلومینیوم و مواد افزودنی مورد استفاده در تولید آنها به دو نوع تقسیم می‌شوند:

خمیر آلومینیوم قیمت خمیر آلومینیوم

خمیر آلومینیوم لیفینگ (leafing)

با اضافه کردن ماده افزودنی استئاریک اسید درتهیه خمیر آلومینیوم، پیگمنت‌ها روی سطح فیلم رنگ قرار گرفته و در نتیجه لایه ای از رنگدانه‌ها را تشکیل می‌دهند. محصول به دست آمده از این فرآیند، خمیر آلومینیوم لیفینگ خواهد بود که دارای اثر متالیک روشن است و فاقد اثر متالیک رنگی است. ایجاد پوشش‌های ضد خوردگی و پوشش سقف‌ها پرمصرف ترین موارد خمیر آلومینیوم لیفینگ است. مقاومت سایشی پایین و عدم امکان اعمال لایه‌های رنگی بر روی خمیرهای لیفینگ از معایب آنها به شمار می‌رود.

خمیر آلومینیوم نان لیفینگ (non-leafing)

با افزودن اسیدهای چرب غیر اشباع مانند اولئیک اسید در زمان تولید خمیر آلومینیوم، پیگمنت‌ها به صورت کاملا همگن در فیلم رنگ توزیع شده و در نتیجه محصولی به دست می‌آید که دارای مقاومت بالایی در برابر سایش و اثرات خورنده است. این خمیرها با اضافه کردن برخی پیگمنت‌های شفاف، امکان ایجاد اثر متالیک رنگی را دارا خواهند بود و می‌توان لایه‌های رنگی را روی آنها به کار برد. ایجاد پوشش‌های ضد خوردگی در صنایعی مانند خودروسازی و پوشش قوطی‌های کنسرو از جمله موارد مهم کاربرد خمیرهای آلومینیوم نان لیفینگ هستند.

بیشتر بدانید: آشنایی با پودر آلومینیوم

سخن آخر

به هنگام خرید خمیر آلومینیوم توجه کنید که نباید در خمیر، اثری از ناخالصی مانند گرد و غبار و هر گونه ماده اضافی دیگر وجود داشته  باشد و اگر خمیر دارای حلال آب است باید کاملا پایدار به نظر برسد. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید این است که خمیر آلومینیوم را از فروشندگان و تولیدکنندگان معتبر بخرید تا آنچه به دست‌تان می‌رسد، محصولی باکیفیت باشد و نتیجه نهایی کارتان را خراب نکند.

خمیر آلومینیوم قیمت خمیر آلومینیوم

منبع: siporex.ir

صفر تا صد ساختمان سازی

برای خیلی از افراد سوال است و می خواهند بدانند که مراحل ساخت و ساز یک ساختمان به چه صورت است؟ این مقاله یکی از بهترین مرجع هایی است که در حوزه ساخت یک ساختمان از پایه تا انتها به تمام مباحث در مورد مراحل ساختمان سازی به صورت اصولی پرداخته است. به عبارت دیگر می توان گفت که صفر تا صد ساختمان سازی در این متن گنجانده شده است.

اولین قدم در مرحله ساختمان سازی چیست ؟

در قدم اول باید نقشه ساختمان موردنظر تهیه شود. در نقشه ساختمان تمام موارد شامل متراژ، زیربنا، نوع کاربری، تعداد اتاق‌ ها، تعداد طبقات، و … نمایش داده می‌ شود.
برای تهیه نقشه باید مدارک زمین به شهرداری فرستاده شود تا تاییدیه های لازم گرفته شود. پروانه ساخت که در واقع همان شناسنامه ساختمان می باشد که برای ساخت باید صادر شود.
در مجوز شروع مراحل ساخت ساختمان، مدارک مالکیت و سند زمین، مشخصات هویتی، و تعیین یک مهندس ناظر لازم است. با گرفتن مجوز مربوطه می توان ساختمان سازی را شروع کرد.
در نظر داشته باشید که زمینی را که می‌خواهید در آن ساختمان بسازید، باید به لحاظ جغرافیایی مشخص و مورد بررسی قرار گیرد.
اگر زمین خالی باشد موردی نیست ولی اگر خانه قدیمی در آن وجود داشته باشد، باید به تخریب آن پرداخت.
در وهله اول خاک آن منطقه را باید مورد آزمایش قرار دهیم تا میزان سستی آن مشخص شود. این آزمایش توسط مهندسین ناظر انجام می گیرد. در این مرحله خاکبرداری صورت می گیرد.

هدف از خاک برداری چیست ؟

برای بررسی خاک گفتیم که باید میزان سستی آن آزمایش شود. در این مرحله تمام مصالح سست ساختمانی مانند سنگ ریزه ها برای تست جمع آوری می شوند.

گودبرداری چیست ؟

یکی از مراحل مهم در ساختمان سازی، گودبرداری است که شامل حفر زمین ساختمان باتوجه به عمق تعیین شده، می باشد.
گودبرداری توسط ماشین آلات ساختمان سازی  مانند لودرها انجام می گیرد.
عمق گودبرداری با توجه به تعداد طبقات و همچنین میزان بار وارد شده در پی ساختمان تعیین می‌ شود.

بتن ریزی، آرماتور بندی و قالب بندی

بعد از مرحله گودبرداری، با بتن عمق زمین را پر می کنیم که معمولا حدود 10 الی 15 سانتی متر است.
به چه دلیل این کار انجام می شود؟ دلیل پر کردن این لایه این است که باری که به سازه وارد می شود را کنترل می کند و ساختمان نشست نمی کند.
پس از آن پی ساختمان را با میلگردهای مش شده آرماتوربندی می‌کنند که این کار باید بادقت و احتیاط کامل انجام شود.
منظور از آرماتور، فرایندی است که در آن میلگردها و مصالح فولادی با ترتیب اصولی کنار هم متصل می شوند.
هدف از استفاده از آرماتورها افزایش مقاومت در مقابل نیروهای کششی ساختمان و جلوگیری از ترک بتن است.
قالب بندی برای مقاوم سازی در ساختمان انجام می شود که شامل قالب چوبی و قالب پلاستیکی است که معمولا از قالب های چوبی استفاده می شود.

صفر تا صد ساختمان سازی

با صفر تا صد ساختمان سازی آشنا شوید

اسکلت بندی

امیدوارم تا اینجای مقاله صفر تا صد ساختمان سازی با مراحل فوق آشنا شده باشید بعد از آن نوبت به اسکلت بندی ساختمان می رسد.
در ساخت اسکلت ها از اسکلت های بتنی یا فلزی استفاده می شود که هر کدام از این نوع اسکلت ویژگی های خاص خود را داراست که ذکر آن در این مقاله نمی گنجد.
اسکلت بتنی از نظر هزینه از اسکلت فلزی مقرون به صرفه تر است و به همین خاطر بیشتر از اسکلت بتنی استفاده می شود.

ساخت سقف (طاق زنی)

پس از پایان مراحل قبلی به مرحله ساخت و زدن سقف یا طاق زنی می رسیم که شکل کلی آن یا مربع و یا مستطیل است که به وسیله آجر یا سقف کاذب ساخته می شود.

دیوار چینی

حال نوبت به مرحله ساخت دیوارها می رسد که معمولا با آجر و یا دیوار های از بیش ساخته شده استفاده می شود.
برای دیوارچیینی و بعد از اتمام دیوار چینی برای استحکام بیشتر بر روی آن ها عمل بتن پاشی انجام می گیرد.
برای دیوارهای غیر باربر می توانید از بلوک سبک مانند بلوک سیپورکس استفاده کنید که مزایای زیادی دارد و در اغلب ساختمان سازی ها از آن استفاده می شود.

با ما همراه باشید با مقاله : مزایا و معایب بلوک سبک aac

اجرای تاسیسات ساختمان

در این مرحله از ساختمان سازی باید تاسیساتی مانند لوله کشی های آب، گاز و برق کشی را انجام دهیم.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: استانداردسازی ساختمان

نازک کاری

در این مرحله از گچ و خاک برای پوشاندن اتصالات استفاده می شود و عایق کاری، نقاشی و کاشی کاری و سرامیک و… همه در این مرحله انجام می شود.

زیبا سازی نمای داخلی و بیرونی ساختمان

زیبا سازی نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها در آخرین مرحله صورت می گیرد که شامل نصب پنچره ها، درها، کف سازی و گچ کاری است که بر اساس نقشه از بیش تعیین شده صورت می گیرد.

پایان کار صفر تا صد ساختمان سازی

در پایان عملیات ساختمانی که به صورت استاندارد مورد تایید قرار بگیرد باید گواهی پایان ساخت ساختمان دریافت شود. در واقع بدون وجود این گواهی امکان فروش و حتی انتقال ساختمان وجود ندارد.
ما در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه و مفید صفر تا صد ساختمان سازی را با بیانی ساده و روان توضیح دهیم.
امیدواریم خواندن این مقاله برای شما دوست عزیز سودمند واقع شده باشد.
اگر هر نظری در مورد این مقاله و در کل مراحل ساختمان سازی دارید، در پایان آن را با ما در میان بگذارید و از طریق درج دیدگاه ها به ما اطلاع دهید.

با سیپورکس همراه باشید با مقاله : ساختمان سازی

منبع: مقاله صفر تا صد ساختمان سازی از سیات siporex.ir

مراحل اجرای سرامیک بزرگ کف

سرامیک‌ها مصالحی برای پوشاندن کف و دیوار هستند که استفاده از آنها بسیار متداول است. موضوع مهم، نحوه نصب سرامیک هاست که بسته به اندازه سرامیک باید در مورد آن نکات خاصی رعایت شود. یکی از پرچالش ترین نصب سرامیک، مربوط به سرامیک های بزرگ یا  سرامیک های اسلب می شود که همیشه در خطر شکستگی هستند. برای آنکه این چالش را به درستی پشت سر بگذارید، در این مطلب نکاتی را به شما ارائه می‌دهیم تا اجرای سرامیک بزرگ کف را به بهترین شکل انجام دهید.

مراحل اجرای سرامیک بزرگ کف

آماده کردن ابزار و وسایل مورد نیاز

آنچه که در نصب سرامیک‌های بزرگ مهم است، ابزارهایی هستند که در دست دارید. در مرحله اول و پیش از شروع به کار، این وسایل را آماده کنید: گیره، همزن الکتریکی، چکش، دستگیره مخصوص سرامیک‌های بزرگ، ماله و ترکیبات ملات و اره برقی یا فرز دستی.

آماده کردن محل نصب

برای نصب سرامیک نیاز به سطحی هموار دارید؛ بنابراین کف محل را به دقت بررسی کنید و تراز و هموار بودن سطح را مورد آزمون قرار دهید. به قسمت‌های نزدیک به کف مانند درها دقت داشته باشید چرا که بعد از سرامیک‌کاری، کف اتاق بالا می‌آید و ممکن است مشکل‌ساز شود.

برش سرامیک‌های بزرگ

فرزهای دستی و یا اره‌های برقی با تیغه گرانیت بهترین ابزار برای برش سرامیک‌های اسلب هستند و دقت بالایی در برشکاری دارند. پس از آنکه کف را به دقت اندازه‌گیری کردید، سرامیک‌ها را به اندازه‌های مورد نیاز، برش بزنید.

درست کردن ملات

در این مرحله، باید همزن الکتریکی داشته باشید تا به راحتی ترکیبات ملات را با هم مخلوط کنید و ترکیبی یکدست به دست آورید.  سرامیک با ملات یکدست راحت‌تر به کف می‌چسبد و چسبندگی بیشتری دارد.

پوشاندن کف با ملات

کف زمین را با ملات بپوشانید و حواس‌تان باشد که ملات به صورت کاملا یکپارچه و یکدست پخش شود.

نصب سرامیک بر روی کف

با استفاده از دستگیره مخصوص، سرامیک را به محل مورد نظر انتقال دهید و پس از پوشاندن پشت آنها با ملات، روی کف بگذارید و از چسبیده شدن آن اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر اینکه بر روی کف،  ملات ریخته می‌شود، پشت سرامیک‌ها نیز باید با ملات پوشش داده شود تا سرامیک به خوبی بچسبد. با استفاده از ضربات چکش پلاستیکی از نبود هوا در زیر سرامیک اطمینان حاصل کنید و  با استفاده از گیره پلاستیکی بین دو سرامیک نصب شده استحکام بیشتری ایجاد کنید.

بندکشی با دوغاب

پس از اتمام نصب، دوغاب رو آماده کنید و بر روی سرامیک‌ها بریزید تا فواصل بندها را به خوبی بپوشاند. سپس آن را تمیز کنید و هر گونه آلودگی اعم از گرد و غبار و لک را از روی سرامیک ها پاک کنید.  نصب سرامیک کف در اینجا به پایان می‌رسد.

 

بیشتر بخوانید: لوازم ساختمان سازی

[caption id="attachment_2045" align="aligncenter" width="600"]نصب سرامیک بزرگ کف مراحل نصب سرامیک بزرگ کف[/caption]

تفاوت نصب بین کف و دیوار

همانطور که می دانید برای نصب سرامیک بر روی دیوار و کف یک سری تفاوت ها وجود دارد، و بهترین کار این است که جهت نصب آنها چه در پروژه های کوچک و چه در پروژه های بزرگ بایستی از افرادی که در این زمینه مهارت کافی دارند استفاده شود، با انجام این کار برای نصب سرامیک های بزرگ به شما کمک میکند که متخصصان خود را در این زمینه غربال کنید تا مطمئن شوید از افراد با توانایی بالا در کار خود استخدام کرده اید.

لازم به ذکر است نصب سرامیک های بزرگ با اندکی تامل همراه است اما بدین معنا نیست که انجام این کار نسبت به پروژه های کاشی کاری سخت تر است، با قرار گرفتن سرامیک ها در جای خود شما فضای گسترده ای را میبینید و از ظرافتی که در کار خود به کار بره اید در پایان کار لذت خواهید برد، و در مرحله نهایی اگر از کاشی های بزرگ استفاده می کنید که از سنگ طبیعی ساخته شده، آب بندی کاشی ها می باشد.

سخن آخر

نصب سرامیک با استفاده از سرامیک های بزرگ اسلب نیاز به دقت و مهارت دارد و باید تمامی مراحل آن را با دقت فراوان انجام شود، برای نصب این سرامیک ها باید از افراد حرفه ای که توانایی کامل در انجام این کار را دارند استفاده نمود تا بتوانند سرامیک ها را بدون هیچ آسیبی و با الگوهای متفاوت در کنار همدیگر قرار دهند، تا نتیجه کار برای صاحبان رضایت بخش باشد.

علاوه بر آن اگر در خصوص اجرای سرامیک بزرگ کف سوالی دارید و یا می‌خواهید از راهنمایی کارشناسان بهره‌مند شوید می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

همراه ما باشید با: انواع ساختمان

منبع: siporex.ir

گودبرداری چیست ؟

تا به حال به این فکرکرده اید که چرا گودبرداری انجام می شود؟ یا هدف از گودبرداری چیست ؟ 
این فرآیند از بخش های مهم صنعت ساختمان سازی محسوب می شود که با ابزار و روش های مختلفی انجام می گیرد.
همچنین مراحلی برای اجرای این عملیات وجود دارد که اگر با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید، به تمام این موارد خواهیم پرداخت.

گودبرداری چیست ؟

برای همه اتفاق افتاده که در مجتمع ها و پاساژهای بزرگ برای پارک کردن خودرو به پارکینگ های چند طبقه مراجعه کرده اند. آیا تاکنون به ساخت این پارکینگ ها توجه کرده اید؟ یا برای شما جالب بوده که به چندین طبقه زیر زمین رفته اید؟ به غیر از ساخت پارکینگ، مترو هم همینطور با فاصله چند متری در زیر سطح زمین ساخته شده است.
در واقع به برداشت خاک، سنگ، و …  از سطح زمین و ایجاد یک گودی که پروژه های ساختمانی در آن انجام می‌ شود، گودبرداری می گویند.
به هرگونه حفاری و خاکبرداری در تراز پایین تر از سطح زمین یا تراز پایین تر از زیر پی ساختمان مجاور گودبرداری گفته می شود.

تفاوت خاکبرداری و گودبرداری چیست؟

بعضی از افراد گمان می کنند که این دو یکسان هستند و برخی آن ها را با یکدیگر اشتباه می گیرند.
منظور از خاکبرداری حذف پستی و بلندی های سطح زمین (برآمدگی و فرورفتگی) حداکثر به عمق ۶۰ سانتی متر می باشد.
اما گودبرداری حذف پستی و بلندی های زمین که به صورت عمیق است و به چندین متر می رسد.
این مرحله تا زمانی که به خاک سفت نرسیده باشد، ادامه پیدا می کند.

انواع گودبرداری:

گودبرداری به لحاظ نوع منطقه به دو نوع تقسیم بندی می شود:

  1. در مناطق باز، یعنی پایین رفتن از سطح زمین
  2. در مناطق مسکونی، یعنی پایین رفتن از زیر تراز پی خانه های همجوار

انواع گود

انواع گودبرداری

آشنایی با انواع گودبرداری

گودها به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند‌

  • حفاظت شده یا مهاربندی شده
  • حفاظت نشده یا مهاربندی نشده

باید توجه داشت در گودبرداری‌ های حفاظت نشده پایداری شیب‌ ها یا جداره‌ های قائم گودبرداری‌ها، صرفاً توسط شرایط مکانیکی خاک تامین می‌ شوند.

علت انجام عملیات گودبرداری چیست؟

به دلیل افزایش روز افزون احداث سازه های بلند و نیاز به پارکینگ در طبقات پایین تر از سطح زمین در ساختمان ها، تعداد گود برداری ها به خصوص گود برداری های عمیق و نیمه عمیق رو به افزایش است.
از دلایل اصلی این عملیات می‌توان به رسیدن عمق و خاک سفت (خاک بکر) اشاره کرد، همچنین گودبرداری در زمین های انجام  می شود که باید تمام یا قسمتی از ساختمان پایین تر از سطح طبیعی زمین احداث شود که گاهی ممکن است عمق گودبرداری بنابر جنس زمین به چندین متر برسد.

نکات مهم قبل از گودبرداری چیست ؟

  1. بررسی مجوزهای لازم از ادارات و سازمان های مربوطه مانند شهرداری، شرکت گاز، آب و فاضلاب و برق و …
  2. برنامه ریزی و زمان بندی کارهای اجرایی متناسب با شرایط کار و اوضاع جوی
  3. آماده کردن کلیه تجهیزات و ماشین آلات ساختمان سازی مورد نیاز برای اجرای عملیات
  4. خارج نمودن کلیه اشیا زائد از قبیل سنگ، تخته، ضایعات ساختمانی و موانع از محل
  5. از کارگرانی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند، استفاده کنید.
  6. زمین موردنظر باید از لحاظ استحکام و جنس خاک به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. در نقشه گودبرداری، پایدارسازی جداره های گود و برنامه گودبرداری توسط ناظر و مجری باید بررسی شود.
  7. موقعیت تاسیسات زیرزمینی مانند لوله کشی آب و گاز، کابل های برق، تلفن و … بررسی شود تا از بروز حادثه و خطر جلوگیری شود.
  8. بررسی و مطالعۀ چاههای آب و فاضلاب و قنات
  9. بازرسی ساختمان های مجاور گود
  10. توجه داشته باشید که عملیات باید مجاور معابر و فضاهای عمومی با رعایت حداقل 150 سانتیمتر فاصله تا لبه گود و با نصب
    علائم هشدار دهنده صورت گیرد.

منبع: مقاله گودبرداری چیست از سایت siporex.ir

حوادث ساخت و ساز

همانطور که دز مقاله درمورد ساختمان سازی صحبت کریم گفتیم که در قدم اول باید نقشه ساختمان موردنظر تهیه شود. در نقشه ساختمان تمام موارد شامل متراژ، زیربنا، نوع کاربری، تعداد اتاق‌ ها، تعداد طبقات، و ... نمایش داده می‌ شود. اکنون در این مقاله میخواهیم درمورد حوادث ساخت و ساز و انواع آن با یکدیگر صحبت کنیم پس همراه ما باشید.

همانطور که میدانید صنعت ساخت و ساز به دلیل داشتن تجهیزات سنگین و روبات های مکانیکی غول پیکر بسیار خطرناک می باشد و نام کشنده ترین صنعت را به صنعت ساخت و ساز داده اند. و تقریبا یک چهارم کسانی که در این صنعت مشغول به کار هستند در حین کار فوت می شوند. که این حوادث علاوه بر مرگ و میر خسارتهای مالی زیادی را نیز در بر خواهد داشت.

بخش عمده ای از هزینه هایی که برای تعمیر مناطق خراب شده در نظر گرفت شده با توجه به تاخیر ناشی از حوادث در محل ساخت و ساز صرف می شود. و این باعث شده که کار ساخت و ساز و مدیران هر روز با خطر رو به رو شوند. و این مشکلات بر روی تمامی پروژه ها می باشد چه پروژه کوچک باشد و چه پرژه بزرگ تفاوتی ندارد.

طبقه بندی حوادث ساخت و ساز

با توجه به علت وقوع

  • با توجه به ماهیت آسیب پایدار
  • معلولیت موقت
  • معلولیت جزئی
  • معلولیت کامل
  • مرگ

با توجه به شدت آسیب

  • تصادف کوچک
  • تصادف بزرگ
  • خطر تصادف

حوادث ساخت و ساز 

انواع حوادث ساخت و ساز

شرایط نامساعد کار

این موضوع بیانگر این است که محل کار، تجهیزات، وضعیت ابزار و یا مواد استفاده شده در ساخت و ساز مطابق با استانداردهای ایمنی نباشد.

سقوط از ارتفاع

سقوط از ارتفاع یکی از شایع ترین اتفاق هایی است که یک کارگر به سمت طبقه یا دال باز و یا رو به عقب در حالی که تمرکزش بر روی کار است، گام بر میدارد. اصولا این اتفاق هایی که پیش می آید باعث آسیب های جزئی می شود، و یکی از دلایل رایج در بروز چنین اتفاق هایی نداشتن محافظ برای قسمت دال یا طبقه می باشد.

سقوط اشیاء

در محل ساخت و ساز زمانی که یک شی از بالا به سمت شما سقوط می کند بدون اینکه هشداری به شما داده شود باعث آسیب شما می شود و ادامه کار کردن را برای شما سخت می کند.

حوادث الکتریکی و ابزار

یکی از دلایلی که باعث مجروح شدن و یا حتی کشته شدن کارگران در کارگاه ها می شود برق گرفتگی می باشد که به علت تماس بدن با کابل برق می باشد. و یکی دیگر از خطاها نقض در کابل کشی بر روی تاسیسات زیر زمینی می باشد و علاوه بر اینها حوادثی وجود دارد که ناشی از ابزار می باشد، به عنوان مثال: آسیب ناشی از دستگاه گل میخ زن می باشد که این آسیب عملا به دلیل نداشتن محافظ  مناسب برای چشم می باشد که منجر به آسیبهای جدی می شود.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد ساختمان سازی

حوادث ساخت و ساز 

خطرات سر و صدا بیش از حد و ابزار ارتعاش

یکی دیگر از خطراتی که در صنعت ساخت و ساز وجود دارد ابزار نویز و ارتعاشی می باشد، که صدای بیش از حد این ابزارها باعث  ایجاد مشکلات در گوش از جمله، وزوز گوش و یا حتی کاهش شنوایی می شود. و علاوه بر اینها ارتعاش های ناشی از ابزار باعث آسیب عصبی و تاندون به دست و بازو و مچ می شود که باعث کاهش قدرت دست می شود.

حوادث ناشی از داربست

سالانه مرگ و میرهای بسیاری بر اثر خرابی های داربست ها رخ می دهد که دلیل این مرگ و میر ها آموزش ناکافی و عدم وجود سیستم حفاظتی شخصی یا استفاده از تجهیزات نامناسب برای داربست می باشد.

استفاده نادرست از نردبان متحرک

یکی دیگر از حوادثی که در ساخت و ساز رخ می دهد استفاده نادرست (استفاده بیش از حد ظرفیت باربری نردبان ) و یا خرابی نردبان می باشد.

حوادث ساخت و ساز 

حوادث ناشی از تصادف ماشین آلات ساختمانی

از جمله ماشین آلات ساخت و سازهای بزرگ، لیفتراک، جرثقیل، کامیون کمپرسی، کلاس جاده ای  می باشد و ممکن است خطرات جدی در بر داشته باشد و حتی در برخی موارد ممکن است رانندگان مهارت کافی در رانندگی نداشته باشد و یا حتی به دلیل محدودیت هایی که در کارگاه وجود دارد دید کافی برای رانندگان وجود نداشته باشد.

در آخر میشه گفت که برای جلوگیری از تمام حوادث در صنعت ساختمان و به حداقل رساندن آمار مرگ و میر در این صنعت، همه افراد اعم از مهندسین و کارکنان باید مطابق استاندارد های ایمنی گام بردارند تا شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.

مطالب مرتبط: گودبرداری چیست؟

منبع: siporex.ir

انواع مصالح ساختمانی


منظور از مصالح ساختمانی مواد و متریالی است که در ساخت و ساز یک سازه یا یک ساختمان کاربرد دارد و دارای انواعی هستند. ما در این مقاله انواع مصالح ساختمانی را براساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کردیم.


انواع مصالح ساختمانی

وقتی از عموم افراد بپرسید که مصالح ساختمانی چیست و یا چند مورد از این مصالح را نام ببرند، اکثرا به ماسه، گچ، سیمان و… اشاره می کنند که جزو پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می شوند.
اما اگر بخواهیم به طور تخصصی انواع آن را بیان کنیم باید برحسب آیتم هایی مانند جنس، نحوه تولید، منشا و کاربرد تقسیم بندی کنیم؛ چون هر مواد نسبت به این المان هامتفاوت است و ویژگی های خاص خود را دارد.


مصالح ساختمانی از نظر جنس به چند صورت است؟

اگر مصالح را بخواهیم از لحاظ جنس بیان کنیم به دو گروه ساده و مرکب تقسیم می گردند.

  • مصالح ساده

به فرآورده های معدنی، طبیعی یا مصنوعی که از یک جنس و مواد داخلی مشابه تشکیل شده باشند، مصالح ساده می گویند.

شن، ماسه، سیمان، کاشی، تیرآهن و… از این دست مصالح ساختمانی می باشند.

  • مصالح مرکب

فرآورده های معدنی، طبیعی یا مصنوعی که از چند نوع ماده داخلی تشکیل شده باشند، مصالح مرکب نامیده می شوند.

بتن، تیرچه، ایرانیت، ایزوگام، ملات ها و… مصالح ساختمانی مرکب می باشند.


انواع مصالح ساختمانی از لحاظ نحوه تولید:

مصالح ساختمانی از نظر نحوه تولید به دو دسته مصالح پیش ساخته و مصالح درجا تقسیم می شوند.

  • مصالح پیش ساخته

به مواد و مصالح ساختمانی که از طریق عملیات تولید کارخانه تهیه شوند، مصالح پیش ساخته گویند.

کاشی، سرامیک، آجر، سفال، تیرچه، بلوک، بتن، قیرگونی و… از این قبیل مصالح ساختمانی می باشند.
بیشتر آشنا شوید با: بلوک سبک سیپورکس 

  • مصالح درجا

به مواد و مصالح ساختمانی که در همان محل احداث تهیه و تولید گردد، مصالح درجا گفته می شود.

ملات ها، بتن درجا، بلوک سقفی، چهارچوب درجا و… از مصالح ساختمانی درجا به شمار می روند.


انواع مصالح ساختمانی از لحاظ کاربرد آن ها:

مواد و مصالح ساختمانی از نظر منشا و کاربرد آن ها به مصالح طبیعی، چسباننده ها، ملات ها، قطعات، فزات، چوب، مواد آلی و متفرقه تقسیم می شوند.

  • مصالح طبیعی

به مواد معدنی موجود در طبیعت، مصالح طبیعی گویند. مصالح سنگی، ماسه، خاک ها به ویژه خاک رس از مصالح طبیعی می باشند.

  • چسباننده ها

به مواد معدنی یا مصنوعی که به کمک ماده حلال چسبنده شده و ذرات مواد و مصالح را به یکدیگر بچسباند، چسب گویند.

گچ، سیمان، آهک، قیر و… از چسباننده ها می باشند.
پیشنهاد ما: چسب سیپورکس

  • ملات ها

به مواد مرکب چسبنده که از ترکیب ماده حلال و چسب ساختمانی و ذرات پر کننده حاصل می شود، ملات گفته می شود.
ملات گل رس، ماسه آهک، ملات کاه گل، شفته آهک، گچ، گچ و خاک و… از این دست ملات ها می باشند.

  • قطعات

به اجزای معدنی یا مصنوعی مورد استفاده در اجزای ساختمان، قطعات گفته می شود. سنگ ساختمان، آجر و بلوک، کاشی، سرامیک، شیشه و… از قطعات نام برده می شوند.


انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی


کاربرد انواع مصالح ساختمانی

  • فلزات

به ترکیبات شکلی حاصل از ذوب و قالب گیری کانی های فلزی، مصالح فلزی گفته می شود.
فولاد، چدن، آهن آلات، آلومینیوم، مس و… از فلزات هستند.

  • چوب

به ترکیبات شکلی برش خورده از تنه درختان و یا فرآورده های فرآوری شده از تراشه اره کاری حاصل چوب گویند. تیرک، نئوپان یا فیبر، روکش های چوبی و… از مصالح چوبی می باشند.

  • مواد آلی

به مواد شامل هیدروکربن حاصل از تجزیه بقایای جانوران و گیاهان تولید شده که در امور ساختمان و عایق کاری کاربرد دارند، مواد آلی گفته می شود.
فیبرهای ساده و هوا دمیده، آسفالت و چسب ها، PVC و… از مواد آلی هستند.

  • مواد متفرقه

به سایر مواد و مصالحی که در امور ساختمانی کاربرد دارند اما در دسته بندی مشخصی جای نگیرند، مواد متفرقه گفته می شود.

پشم شیشه، پشم سنگ، چوب پنبه، آزبست، گونی و… از مواد متفرقه اند.

بلوک سبک چیست ؟

بلوک سبک چیست ؟

در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که بلوک سبک چیست ؟ دلیل استقبال و پرفروش بودن این بلوک چیست؟
همچنین در ادامه با مواد تشکیل دهنده، مزایا و انواع این بلوک بیشتر آشنا می شوید.
بلوک سبک یکی از بهترین و پرفروش ترین بلوک های ساختمانی محسوب می شود که به علت ویژگی های منحصر به فردی که داراست، جایگاه خوبی در صنعت ساختمان سازی کسب کرده است.
از بلوک سبک در دیوارهای غیر باربر استفاده می شود و استفاده از آن در دیوارهای باربر توصیه نمی شود.

بلوک سبک از چه موادی تشکیل شده است؟

در ترکیبات این بلوک از سیمان، آب با ماسه ریز دانه و پوکه های معدنی استفاده می شود.
میزان مصرفی این مواد در ترکیب برای ساخت این نوع بلوک بر حسب کاربرد موردنظر متفاوت خواهد بود.
حالا چرا این بلوک ها، به بلوک سبک نامیده شده اند؟!
علاوه بر موادی که در متن فوق به آن اشاره شد، عنصر دیگری نیز در این ساختار وجود دارد.
به دلیل این که بخش بیشتری از حجم این بلوک ها از مقدار زیادی هوا تشکیل شده به آن بلوک سبک گفته می شود.
به عبارت دیگری ایجاد تخلخل توسط حباب های کوچک هوا در بافت آن است.

مزیت مهم بلوک سبک چیست ؟

این بلوک به دلیل مزایای زیادی که دارد با استقبال شدیدی همراه شده است.
اولین ویژگی برجسته این بلوک، وزن سبک آن است که از اسم آن هم مشخص است.
وزن سبک این بلوک نسبت به سایر بلوک ها از مزایای مهم و قابل توجهی است.
استفاده از بلوک سبک باعث کاهش بار مرده ساختمان می شود که این مورد هم یکی از دلیل های انتخاب مهندسان برای ساخت انواع ساختمان است.

بخوانید: بار زنده و بار مرده ساختمان

ساختمان های ساخته شده با بلوک سبک باعث افزایش مقاومت ساختمان می شود.

انواع بلوک سبک به چند دسته تقسیم می شود؟

امروزه باتوجه به فاکتورهای مختلفی از انواع بلوک سبک در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.
بلوک سبک دارای انواع مختلفی است. حتما اسم بلوک سیپورکس را شنیده اید.
بلوک سبک سیپورکس یکی از بهترین بلوک سبک است که حدود 3 تا 4 برابر از آجرهای سنتی قدیمی و حدود 50% از بلوک های سیمانی سبک تر هستند.
علاوه بر بلوک سیپورکس، بلوک هبلکس، بلوک لیکا، بلوک پرین و... از بلوک های سبکی هستند که در بازار خرید و فروش می شوند و هم اکنون قابل استفاده هستند.

از بلوک AAC چه می دانید ؟

[caption id="attachment_1015" align="alignnone" width="825"]دستگاه اتوکلاو دستگاه اتوکلاو برای پخت بلوک aac[/caption]

حتما برای شما هم پیش آمده که یا جستجو در بلوک های سبک، با اسم بلوک aac هم رو به رو شده باشید.
اتوکلاو یا به صورت مخفف aac فرآیند نوینی است که بلوک های ساختمانی تحت فشار و دمای بالا در دستگاه اتوکلاو پخته می شوند.
برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این روش پخت بلوک حتما مقاله اتوکلاو چیست را بخوانید.

مزایای دیگر بلوک سبک چیست ؟!

همانطور که در بالا به مهم ترین مزیت های این بلوک مانند وزن سبک، کاهش بار مرده و افزایش مقاومت ساختمان اشاره کردیم، مزایای دیگری نیز باقی مانده که در ادامه به ذکر آن می پردازیم.
امروزه اهمیت عایق سازی بحث داغ و مهمی است که قابل توجه ناظرین و مهدسین قرار گرفته است.
بلوک سبک در مقابل رطوبت مقاوم است و هنگام گرما یا حریق (عایق حریق) و زلزله مقاومت بالایی از خود نشان می دهد بهترین گزینه برای انتخاب است.
همچنین از مزایای دیگر این بلوک می توان به عایق صوت اشاره کرد. خیلی آزاردهنده خواهد بود که سر و صدای واحدهای دیگر ساختمان به واحد شما بیاید و برعکس. به همین دلیل برای خیلی از افراد و خیلی از ساختمان ها با کاربری های متفاوت مثل بیمارستان ها، سالن کنفرانس و... باید از انواع مصالح ساختمانی که عایق صدا هستند، استفاده نمود.
استفاده از بلوک عایق به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل مختلف بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

بخوانید مقاله: عایق صوتی چیست و چرا اهمیت دارد؟

منبع: siporex.ir