شرکت سازه سبک آرسام

تامین کننده بلوک ساختمانی سبک AAc سیپورکس

شرکت سازه سبک آرسام

تامین کننده بلوک ساختمانی سبک AAc سیپورکس

آهک چیست؟

ما در این مقاله تصمیم داریم برای شما بیان کنیم: آهک چیست؟ و یه تعریف کلی از آهک را برای شما علاقه مندان بیان کنیم، پس همراه ما باشید: تعریف آهک به دوران باستان که توسط بشر شناخته شده برمیگردد، از آهک در ساخت انواع بناها و برای اتصال محکمتر قطعات سنگ یا چوب به کار می رود.

زمان زیادی میگذرد که ایرانیان به شناخت کافی از ساروج (ملات دوغاب آهک و خاکستر)، شفته آهکی (ملات دوغاب آهک و خاک) و ملات آهک آبی رسیده اند و در ساختمان سازی ها از آنها استفاده کرده اند.

پس از جنگ جهانی دوم، در کشورهای صنعتی هم برای پایدار کردن زمین، به ویژه برای پی سازی راه و جلوگیری از روییدن گیاه و رو زدن آب در بستر، شانه ها و دامنه های راه و خیابان های پرواز و ایستگاه های هواپیما، شفته آهکی مصرف می شود. با شفته آهکی پی سازی و آب بندی می کنند.

جنس آهک

جنس آهک بازاری (آهک زنده) بستگی به مواد تشکیل دهنده آن دارد. اگر سنگ آهک بیش از 90% وزنش را کربنات کلسیم تشکیل دهد، آهک حاصل از پخت آن آهک پرمایه ای می باشد. و هر گاه کربنات کلسیم کمتر از 75% وزنش باشد، آهک حاصل از پخت آن آهک کم مایه ای می باشد.

آهک مرده و آب آهک

بر اثر ریخته شدن آب بر روی کلسیم اکسید واکنشی به وجود می آید که باعث ایجاد گرما میشود و این گرمای ایجاد شده موجب بخار شدن قسمتی از آب میشود. نتیجه این عمل باعث شده که آهک بر اثر جذب آب متورم شود و در نهایت شکل آن به صورت گرد سفید در می آید که در اصطلاح به آن آهک مرده می گویند، در واقع به این عمل شکفته شدن آهک نیز می گویند.

هرگاه مقداری آب به آهک مرده اضافه شود، به شیر آهک تبدیل می شود که اگر آن را صاف کنیم، محلول زلالی که در حقیقت محلول سیر شده کلسیم هیدروکسید در آب است، حاصل می شود که به آب آهک موسوم است. آب آهک کاربردهای بسیاری در صنایع شیمیایی دارد. مثلا در تهیه سدیم هیدروکسید، آمونیاک، هیدروکسید فلزات، پرکلرین و به ویژه در استخراج منیزیم از آب دریا بکار می رود.

همراه ما باشید با: مزایا و معایب بلوک سیمانی

[caption id="attachment_1361" align="aligncenter" width="600"]آهک چیست؟ آهک چیست؟[/caption]

ویژگی های آهک

سفید رنگ است که پس از پختن سنگ آهک بدست می آید. وزن ویژه آن 3/08 تا 3/30 می باشد که بستگی به درجه گرمای پختن سنگ آهک دارد که هر چه زیادتر شود، آهک پخته ، کندتر با آب ترکیب می شود. در گرمای بیش از 1000 درجه ، آهک اندکی جمع می شود و سطح رویه اش کمی کاهش می یابد، با آب به کندی ترکیب شده ، شکفتن آن کند می گردد. آهک در گرمای 2580 تا 2750 درجه و فشار یک بار ( اتمسفر) آب می شود. آهک بلوری به شکل مکعب بی رنگ با ته رنگ زرد است. درجه سختی آن به 3 تا 4 می رسد.

آب به کندی از سطح آهک بلوری به درون آن نشست می کند. اگر گرد بلور آهک را در آب بریزند پس از چند دقیقه با حالت انفجاری مانندی با ترکیب می شود. هر گاه گرد آهک را در گرمای 1400 تا 1500 درجه نگاه دارند، دانه های آن به همدیگر می چسبند و بلور می گردند که کم کم دانه های بلور شده درشت می شوند.

[caption id="attachment_1359" align="aligncenter" width="600"]آهک چیست؟ آهک چیست؟[/caption]

8 کاربرد جالب آهک

  1. حرارت : زمانی که آب به آهک زنده اضافه می شود، در طی فرآیند هیدراته شدن از خود انرژی گرمایی آزاد می کند.
  2. نور : هنگامی که آهک در حدود 2400 درجه سانتی گراد حرارت ببیند نوعی درخشش از خود ایجاد می کند. این تولید نور به نور آهک شهرت دارد و تا قبل از اختراع الکتریسیته کاربرد داشته است.
  3. سیمان : اکسید کلسیم یکی از ضروری ترین اجزا تولید سیمان می باشد.
  4. بیودیزل : در تولید سوخت زیستی به عنوان یک قلیا کاربرد دارد.
  5. صنایع پتروشیمی : ترکیبی از آهک و فنولفتالین در منابع ذخیره آب پتروشیمی ها برای تشخیص ph آب مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. کاغذ سازی : از اکسید کلسیم در صنایع کاغذسازی برای بازیافت هیدروکسید سدیم از کربنات سدیم استفاده می شود.
  7. گچ : مردمان پیش از تاریخ از گچ پایه آهکی برای ساخت سرپناه استفاده می کردند که برخی از سازه های آن زمان هنوز پس از 19 قرن پابرجاست.
  8. صنایع شیمیایی و قدرت : از اکسید کلسیم برای حذف دی اکسید گوگرد از اگزوز در فرآیندی معروف به گوگرد زدایی گاز دودکش استفاده می شود.

آهک در ایران باستان :

شناخت و استفاده از آهک در ایران از سه هزار سال پیش آغاز شده است. گورهای چمباته ای که در ناحیه حسنلو پیدا شده دارای سه متر ژرفا بوده که از شفته آهک پر شده اند. تاریخ این تمدن به سده های هفتم و هشتم پیش از میلاد می رسد. کف کاخ های تخت جمشید از ملاتی سرخ رنگ که در آن آهک به کار رفته بود ، پوشیده شده است.

[caption id="attachment_1360" align="aligncenter" width="600"]آهک چیست؟ آهک چیست؟[/caption]

کوره های آهک پزی :

پختن آهک در قدیم در کوره هایی با تاقی از سنگ آهک و جایگاهی در زیر کوره صورت می گرفت. کوره را پر از سنگ آهک می نمودند و آنگاه سوخت را در آن قرار داده و چهار روز پشت سرهم به سنگ آهک گرما می دادند تا بپزد و آهک زودگیر به دست آید. از دیدگاه شیمیایی سنگ آهک که کربنات کلسیم است در اثر گرما به اکسید کلسیم تبدیل می شد.

کاربرد ملات آهک در ساختمان های سنگی و آجری به عنوان ملات و نیز در روکشی دیوارها از زمان اشکانیان معمول بوده است. بهره گیری از آهک درعصر ساسانیان نیز ادامه یافت.

مردمان قدیم ویژگی های شیمیایی و مکانیکی آهک و آمیزه آن با دیگر مواد را خوب می شناختند. آنان با تجربه دریافته بودند که چگونه می توان با آمیختن خاک رس با آهک و دیگر مواد، مصالحی مقاوم و با ملات هایی غیر قابل نفوذ ساخت.

سنگ آهک در کوره های نوشته شده در زیر می پزند :

  1. کوره تنوری: کوره تنوری پیش ترین کوره آهک پزی در ایران است. در این کوره جای سنگ آهک و آتش ثابت است و درجه گرما، در همه جای کوره یک اندازه نیست و جنس آهکی که در این کوره پخته شود همگن نیست. گذشته از این هنگام سرد شدن آهک پخته ، گرمای آن گم می گردد. این کوره برای آهک پزی کم به کار می افتد.
  2. کوره حلقه ای: برای آهک پزی زیاد به کار می افتد و روند کار آن مانند آجرپزی است. در این کوره لاشه سنگ یا قلوه سنگ آهکی را با 30% جای خالی می چینند، جوری که شعله آتش از لای سنگ ها به بالا زبانه بکشد و همه سنگ ها شعله بخورند، گرم و داغ شده بپزند.
  3. کوره ایستاده: بیشتر برای تهیه آهک کارخانه ها ، مانند کارخانه قند به کار می افتد. این کوره استوانه ایستاده ای است که از بالا بارگیری شده ، از پایین آتش می شود. در این کوره خرده سنگ آهک می ریزند که هنگام سریدن به پایین کوره ، می پزند و از ته کوره پایین می ریزند. گنجایش کوره های ایستاده روزانه تا 150 تن است. در این کوره زغال سنگ ، کک، سوخت آبکی و گازی می سوزانند، اگر به آهک زیاد نیاز باشد، آن را در کوره حلقه ای یا کوره گردنده خفته می پزند.
  4. کوره گردنه خفته: کارش مانند کوره سیمان پزی است اما گرمای آن شدید نیست ، سنگ آهک کلوخه به کوره ریخته می شود و کلوخه آهک زنده از کوره بیرون می ریزد. یا گرد سنگ آهک به گوره ی گردنده می ریزند و گرد آهک زنده از کوره بیرون می ریزد.

آهک شکفته :

آهک یا آهک زنده یا آهک آب ندیده یا آهک نشکفته، خیلی تند با آب ترکیب می شود و آهک شکفته یا آهک آب دیده یا آهک کشته می گردد. آهک شکفته در گرمای 400 درجه و فشار یک بار اتمسفر ، آب شیمیایی خود را پس می دهد و به آهک زنده و آب تبدیل می شود. آهک زنده را به روش های تر و  خشک و یا با بخار شکفته می کنند.

امیدواریم که مقاله آهک چیست؟ برای شما عزیزان مفید بوده باشد و نظرات خود را در خصوص این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: siporex.ir

بار زنده و بار مرده‌ی ساختمان چیست؟

احتمالا در مقالات مختلف یا در صحبت‌های تخصصی عمرانی این دو واژه بسیار به گوشتان خورده است. اما تا به حال فکر کرده‌اید که اصلا بار زنده و بار مرده‌ی ساختمان چیست؟ پس همراه ما باشید با بار زنده و بار مرده‌ی ساختمان در سازه سبک آرسام.

بار زنده

به طور کلی می توان گفت بارهای زنده وضعیت مشخصی به لحاظ مقدار و محل اثر ندارند و با توجه به این موضوع مقدار آنها را می توان کم و زیاد و یا حتی محل اثر آن را تغییر داد.

چند تذکر
  • اصطلاحی که می توان مفهوم بار زنده را در ذهن مهندسین تداعی کرد میزان وزن وسایلی است که در سازه رفت و آمد می کنند.
  • بارهای محیطی شامل: باد، طوفان، برف، زلزله و دیگر حوادث ناگهانی که در طول عمر سازه بر آن وارد می شود و بارهایی جزو بارهای مرده به شمار می رود همین بارهای حین ساخت می باشد، و محاسبه این بارها به صورت جداگانه و با روش های خاص خود محاسبه می گردد.
  • یکی از تعاریفی که می توان برای بارهای زنده بیان کرد این می باشد، مقدار بارهای زنده ای که در طول عمر ساخت به آن وارد می گردد، همچنین مقدار بار زنده توسط مهندسین محاسبه می شود و مقدار آن بایستی توسط مطالعات آماری آیین نامه بیان گردد.

بار زنده و بار مرده‌ی ساختمان

بار مرده

بارهای مرده را می توان این گونه بیان کرد که بارهای ثابتی هستند که مقدار آن همچنین محل اثر آن ثابت می باشد و غیر قابل تغییر می باشد. اجزای دائمی این بارها شامل: ستون ها، کف ها، تیرآهن ها، دیوارها، راه پله ها و دیگر تجهیزات درون ساختمان می باشد. از قبیل:

  • بار گسترده‌ی سطحی، مانند وزن سقف
  • بار گسترده‌ی خطی، مانند دیوارهای پیرامونی سازه که مستقیما روی تیر قرار داردند.
  • بار متمرکز، نظیر تجهیزات سنگین یا نیروی وارده از طرف یک ستون بر کف سازه که در طبقه پایین ادامه نیافته است.

حالا که دانستید بار زنده و بار مرده‌ی ساختمان چیست؟ احتمالا به اهمیت سبک بودن مصالح ساختمانی تا حدی پی برده‌اید.

همراه ما باشید با مزایا و معایب بلوک سیمانی

منبع: siporex.ir

بلوک AAC چیست ؟

بلوک AAC چیست ؟
بلوک AAC چیست ؟

برای این که بدانید بلوک AAC چیست ؟ ابتدا باید بدانید که از چه موادی ساخته شده است.

مواد اولیه بلوک اتوکلاو ماسه، آهک، آب و سیلیس ( جزو مهم ترین مواد اولیه بلوک AAC است) و مقداری پودر آلومینیوم است که ترکیباتی قابل بازیافت به چرخه طبیعت می باشند.

این بلوک ها از معادن به صورت پخته شده به کارخانه انتقال می یابد.

بلوک AAC مخفف “Autoclaved Aerated Concrete” به معنای “بتن­‌ های هوادهی اتوکلاو شده” است.

روش تولید بلوک AAC چیست ؟

نوع ساخت بلوک اتوکلاوی به روش اختلاط و پخت مواد اولیه است. عمل آوری بلوک سبک، در حرارت و فشار زیاد انجام می شود و این بلوک یک محصول بتنی متخلخل با مقاومت بالا است.

وجود حباب های  گاز در بلوک سیپورکس AAC این بلوک را به عایق خوب حرارتی نیز تبدیل کرده است.

سیلیس و آب به صورت دوغ آب و همچنین آهک پخته شده و سیمان با یکدیگر مخلوط شده و سپس طی مدت زمان مشخصی قالب ریزیی  می شوند. بلوکAAC با مقداری پودر آلومینیوم در 200 درجه سانتی گراد پخت می شود.

عموما در هر کارخانه، سه سیلو برای نگهداری آهک، سیمان و سیلیس وجود دارد که طی زمان مشخصی وارد چرخه ی تولید می شوند.

آب و سیلیس به صورت گل یا دوغ آب و مواد مصرفی نظیر سیمان و آهک به صورت خشک مخلوط می شوند.

در کل دو نوع آسیاب مواد تر و مواد خشک در کارخانه های تولید بلوک AAC وجود دارد.

مزایا و معایب بلوک AAC چیست ؟

از مزایای قابل اهمیت بلوک سبک اتوکلاو می توان به سرعت اجرای 3 برابری بلوک AAC نسبت به مصالح مشابه آن اشاره کرد.

  • عایق حرارتی
  • عایق صدا
  • عایق برودت
  • وزن سبک بلوک AAC
  • استحکام بالای بلوک سبک در برابر زلزله و آتش سوزی
  • قابل بازیافت و برگردان آن به چرخه طبیعت
  • سهولت در برش آن برای اجرا و حتی اجرای تاسیسات روی بلوک AAC

اما با وجود همه این موارد از معایب بلوک AAC تنها می شود به این اشاره کرد که این بلوک سبک را نمی توان برای دیوارهای باربر یا به اصطلاح دیوار حمال استفاده کرد؛ مگر آن که ضخامت دیوار را افزایش داد که این کار خیلی مقرون به صرفه نمی باشد.

نکات مهم درباره بلوک AAC چیست ؟

با خواندن این مقاله متوجه شدید که بلوک AAC چیست در ادامه با ما همراه باشید تا به نکات مهم در رابطه با این بلوک aac بپردازیم.

  • وزن بلوک AAC بین 400 تا 800 کیلو گرم بر متر مربع است.
  • مقاومت فشاری بلوک اتوکلاو بین 20 تا 70 کیلو گرم بر سانتی متر مربع است.
  • بلوک AAC راحت برش می خورد و این باعث می شود تا ضایعات کمتری نسبت به آجر و سفال داشته باشد و به دلیل سبکی می توان از ضایعات آن به صورت پوکه استفاده می شود.
  • مقاومت حرارتی بلوک AAC باعث حفظ گرما و یا خنکی ساختمان می شود.
  • بلوک AAC در ابعادی نظیر ۶۰*۲۵*۱۰ ،۶۰*۲۵*۱۲٫۵ ،۶۰*۲۵*۱۵ ،۶۰*۲۵*۲۰ ،۶۰*۲۵*۲۵، ۶۰*۲۵*۳۰ سانتی‌متر و حتی بنا به نیاز در ابعاد مختلف دیگری عرضه می گردد.

منبع: siporex.ir

بلوک سبک | بلوک سبک ساختمانی سیپورکس

تاریخچه بلوک سبک ساختمانی

قبل از این که به معرفی بلوک سبک ساختمانی و خصوصیات آن بپردازیم، مروری کوتاه به تاریخچه آن خواهیم داشت.
بلوک ها به دلیل ابعاد تعیین شده و منظمی که دارند، کاربرد زیادی خواهند داشت.
بلوک از دوران قبل از میلاد مسیح نیز استفاده می شدند. اما بلوک های آن زمان فقط از ترکیب سیمان و آب ساخته می شدند.
در حالت کلی بلوک های ساختمان از سال 1830 پا به عرصه وجود نهادند.
بلوک های ساختمانی توخالی برای اولین بار در قرن 19 توسط یک فرد آمریکایی اختراع شدند.
پس از آن، سازه های مختلفی با استفاده از بلوک های توخالی اجرا شد.
بلوک های ساختمانی اختراع شده در قرن 19 ام، وزن زیادی داشتند و از این رو دانشمندان تحقیقات اولیه برای سبک سازی بلوک ها را آغاز کردند.
دکتر اکسل اریکسون و آرشیتکت پس از تحقیقات خستگی ناپذیر، طی 4 سال، بین سال های 1920 تا 1924، موفق به اختراع بلوک سبک شدند.
پس از آن، اصلی ترین تحقیقات در این زمینه در کشور های بلژیک و هلند انجام شد و شاهد احداث اولین کارخانه تولید بلوک در کشور سوئد شدیم.

بلوک سبک چیست؟

بلوک سبک همانطور که از نام آن پیداست، دارای وزن کمی نسبت به دیگر بلوک ها هستند.
برای مثال بلوک های سیپورکس چگالی آن ها 450 تا 650 کیلوگرم بر متر مکعب است.
این حدود 3 تا 4 برابر سبک تر از آجرهای سنتی قدیمی می باشد. در نتیجه حمل و نقل آن ها ارزان تر می شود.
استفاده از این بلوک ها در ساختمان باعث می شود که مقاومت ساختمان نیز افزایش یابد.

بلوک سبک

بلوک سبک یکی از پرکاربردترین و رایج ترین بلوک ساختمانی می باشد که با محصولات متنوع با برندهای مختلفی در بازار وجود دارد.
سیپورکس، هبلکس، لیکا، پرین و... نمونه هایی از این نوع بلوک هستند که هر کدام قابلیت های ویژه خود را دارند.
بلوک های سیپورکس با توجه به مزایای منحصر به فردی که دارند جزو یکی از بهترین بلوک ساختمانی محسوب می شوند.
که ازاین نوع بلوک ها در بسیاری از انواع ساختمان ها استفاده می شود.
از بلوک سیپورکس در بسیاری از پروژه های بزرگ استفاده شده که در زیر برخی از این موارد ذکر شده که با ورود به بخش " پروژه های سیپورکس " می توانید شاهد لیست کامل این پروژه ها باشید.

کاربرد بلوک سبک در ساختمان سازی

بلوک سبک از جمله کاربردی ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود که در انواع اقسام مختلف روانه بازار شده است.
این بلوک به دلیل وزن پایین و همچنین خاصیت عایق بودن قوی که دارد، مزیت های بسیاری در ساختمان سازی خواهد داشت.
این نوع از بلوک ها در بخش های مختلف ساختمان کارایی خواهند داشت و از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلی ترین کاربرد بلوک سبک مربوط به چینش دیوارهای غیرباربر می شود.
  • با استفاده از بلوک سبک، می توان کف سازه را پر کرد.
  • بلوک های سبک در ساختن سقف، بسیار مفید عمل می کنند.
  • این نوع بلوک ها را می توان برای ایجاد شیب نیز استفاده کرد.

بلوک سبک ساختمانی

انواع بلوک سبک ساختمانی

انواع بلوک‌ ساختمانی

به طور کلی بلوک‌ های ساختمانی در سه نوع بلوک سبک و نیمه‌ سبک و بلوک سنگین وجود دارند.
در ساختار این بلوک از سیمان، آب و برخی مواد دیگر به میزان معین استفاده شده است.
بلوک سیمانی هم خیلی در ساختمان سازی استفاده می شود.
بلوک‌ های سیمانی که پایه‌ آن ها سیمان است، برای ساخت دیوار و سقف استفاده می‌شود که خود در انواع مختلفی تولید شده‌ اند.

انواع بلوک سبک ساختمانی

بلوک سبک را می توانید در انواع اقسام مختلف مشاهده و خریداری کنید.
هریک از انواع بلوک های سبک کاربردهای منحصر به فرد خود را داشته و در بخش های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.
از جمله انواع معروف و پرکاربرد بلوک های سبک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بلوک گازی سبک

بلوک سبک گازی از آهک، سیمان و سیلیس ساخته می شود و به دلیل قابل بازیافت بودن، قابل توجه بسیاری از سازندگان ساختمان قرار می گیرد.
بارزترین ویژگی بلوک گازی سبک مربوط به وزن پایین و در عین حال مستحکم بودن آن می شود.
این نوع از بلوک ها را می توان در هر نوع آب و هوایی استفاده کرد و به همین دلیل از جمله پرفروش ترین انواع بلوک های ساختمانی به شمار می رود.
این بلوک ها در دو نوع اتوکلاو شده و اتوکلاو نشده عرضه شده اند.
بلوک اتوکلاو شده با نام AAC و نوع اتوکلاو نشده آن با نام NAAC شناخته می شود.
بلوک AAC به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، پرفروش ترین و پرکاربردترین انواع بلوک ها است.

بلوک سبک سیپورکس

این بلوک‌ بتن گازی (بتن مسلح) در دو نوع AAC و NAAC تولید می‌ شوند.
بلوک های سیپورکس به بلوک سبک aac نیز معروف هستند.
رمز سبکی این بلوک‌ ها این است که در هنگام تولید، واکنش‌ های شیمیایی در ساخت این بلوک‌ ها صورت می‌ گیرد که به تولید حباب‌ های هوا منجر می‌ شود.
پس از پایان فرایند تولید، این حباب‌ ها سبکی قابل توجهی برای بلوک های توپر بتنی به ارمغان می‌ آورند.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که بلوک AAC چیست و از چه ساخته می شود؟
برای دانستن این مطلب شما را به خواندن مقاله " بلوک AAC از چه ساخته می شود؟دعوت می کنیم.


بلوک سبک ساحتمانی 

وجود مولکول هوا در بلوک های aac

تفاوت بلوک‌ های AAC و NAAC در اتوکلاو شدن آن هاست.
اتوکلاو فرایندی است که طی آن بلوک در دستگاهی با دما و فشار نامتدوال قرار می‌ گیرد و واکنش‌ های مربوطه در چنین شرایط استانداردی اتفاق می‌ افتد.
بلوک‌ های NAAC اتوکلاو نشده‌اند؛ به همین جهت میزان مقاومت آن ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
وزن این بلوک ها حدود %50 سبک تر از بلوک های سیمانی استاندارد می باشد.
بلوک های سیپورکس، بلوک عایق است. چرا عایق؟ اهمیت عایق سازی چیست؟
بلوک سیپورکس به علت عایق رطوبت، عایق حرارت، عایق صوت و... به بلوکی عایق تبدیل شده است.

انواع بلوک سیپورکس

از زمانی که نخستین مدل های بلوک سیپورکس در دنیا ایجاد شد، حدود یک قرن می گذرد.
اما این مصالح در طی این سال ها به دلیل این نوع ماهیت خود و البته مزیت های بی نظیری که داشته اند، مورد توجه تعداد زیادی از سازندگان قرار گرفته اند.
همین فاکتور هم موجب شده تا کارگاه‌ها و برندهای زیادی نسبت به ساخت این محصول اقدام نمایند.
این استقبال در نهایت موجب شده تا این روزها انواع گوناگونی از بلوک‌های سیپورکس ایجاد شود.
اغلب بلوک های سیپورکس به دلیل گستردگی در تنوع خود، عموماً در دو نوع اتوکلاو شده و غیر اتوکلاو شده دسته بندی می شوند.
هر یک از این مدل ها نیز خود بر اساس شکل و ساختار گوناگون شان در دسته های دیگر قرار می گیرند.
در واقع باید عنوان کنیم که قالب های گوناگونی برای ساخت بلوک سیپورکس وجود دارد که هر کدام از آن ها ابعاد گوناگونی دارند. بلوک های ساخته شده به وسیله آن ها نیز برای بخش ها و قسمت های خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.
به گونه‌ای که این روزها بیش از ۲۲ نوع بلوک سیپورکس در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های مختص به خود را دارند.
اما در این میان مدل های ضخیم برای دیوارهایی با فشار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
در مقابل مدل های نازکتر برای حصار و دیوارهای غیر باربر به کار می رود.
برخی دیگر از این بلوک ها علاوه بر ضخامت، دارای جنبه های ظاهری گوناگونی نظیری ساختارهایی با لبه های خمیده یا طرح های گوناگون هستند.
با وجود این تفاوت ها باید عنوان کنیم که ترکیبات به کار رفته برای ساخت تمام این مدل ها یکسان بوده و ساخت آن ها نیز مشخص و بر مبنای یک فرمولاسیون می باشد.
بیشتر بخوانید: بلوک ACC بلوک AAC چیست؟


بلوک سبک 

بلوک سبک سیپورکس 8*25*60 سانتیمتر

بلوک هبلکس

بلوک هبلکس یکی از معروف ترین بلوک های aac محسوب می شود که آنقدر در بین مردم جا افتاده است که خیلی از افراد گمان می کنند که بلوک هبلکس تنها بلوک aac است؛ که این فرض درست نیست.
بلوک هبلکس از نظر ساخت، نوع متریال و ویژگی ها (مزایا) دقیقا مانند بلوک سیپورکس است.

پس تفاوت بلوک هبلکس با سیپورکس چیست؟ تنها تفاوت این دو نوع بلوک فقط در نام تجاری یا مبحث برندینگ است.
البته علاوه بر نام برند ممکن است در قیمت بلوک هبلکس نیز متفاوت باشد.

بلوک سیپورکس و پوکه معدنی

برای سبک ساختن بلوک‌ ها در ابتدا افزودنی‌ هایی در مراحل تهیه به آن اضافه نمودند، این افزودنی‌ ها در دو نوع معدنی و صنعتی مورد استفاده قرار گرفتند.
افزودنی‌ های معدنی مانند پوکه‌ های معدنی که بلوک حاصل از آن به بلوک‌ های پوکه معدنی مرسوم است و بلوک‌ های سیپورکس حاصل افزودنی‌ های صنعتی هستند.
بلوک‌ سیپورکس در سایزهای مختلف و استاندارد موجود است که تنوع بالایی دارد.

فوم بتن یا پرلکس

فوم بتن نوع دیگری از بلوک‌ های گازی که سبک است که از دوغاب ماسه‌ بادی و در دو نوع پلی‌ استایرنی و بدون پلی‌ استایرن تولید می‌ شود.
این نوع از بلوک که نام دیگر آن پرلکس است، دارای فاق و زبانه‌ چفت‌ شونده است.
این نوع بلوک‌، عایق صوت و حرارت می باشد اما مقاومت آن ها کم است.

بلوک سبک لیکا

بلوک های لیکا را بی شک در اغلب ساختمان ها مشاهده کرده اید. این نوع از بلوک ها از ترکیب آب و سیمان ساخته می شوند.
البته حفره های هوای بسیاری در ساختار این بلوک مشاهده می شود و نباید نگران مقاومت آن باشید.
از بلوک لیکا معمولا در نما و سقف ساختمان استفاده می شود.

ساخت خانه با بلوک بتنی 

بلوک سبک لیکا

بلوک های سبک سه جداره

این نوع از بلوک سبک، از ترکیب آب و پوکه های معدنی ساخته می شود.
این بلوک از نظر وزن، سنگین تر از بلوک های هبلکس است.
اما مقاومت بالای آن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف باعث شده که بهترین انتخاب برای ساخت دیوارهای بیرونی ساختمان باشد.
بلوک های سبک سه جداره، مقاومت زیادی در برابر ضربه و هرگونه تغییرات آب و هوایی خواهند داشت.

بلوک لیپر

بلوک های لیپر در بخش های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.
این نوع از بلوک های سبک، در دیوارهای غیرباربر و به منظور پارتیشن بندی فضاهای داخلی ساختمان، انتخاب مناسبی خواهند بود.
بلوک های لیپر از ترکیب، پوکه اسکوریا، دانه های صنعتی پرلیت و پومیس ساخته می شوند و در برابر حرارت، مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

بهترین انتخاب برای بلوک سبک ساختمانی

پس از این که با انواع بلوک سبک آشنا شدیم باید به فکر انتخاب بهترین مورد برای ساختمان سازی خود باشیم.
با این که کاربرد هر کدام از بلوک ها با دیگری متفاوت است، اما می توان برخی از آن ها را با توجه به مزایایی که دارند در صدر جدول انتخاب قرار داد.
بلوک های هبلکس، بهترین انتخاب برای ساخت دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان خواهند بود.
چرا که این نوع از بلوک های سبک، مقاومت بالا و در عین حال، وزن پایینی دارند.
بلوک های هبلکس، باعث صرفه جویی در میزان هزینه ها و همچنین مصرف انرژی نیز خواهند شد.
پس بلوک هبلکس به دلیل کارایی و مشخصه هایی که دارد، بهترین انتخاب برای ساختمان سازی است.


بلوک سبک سیپورکس 15*25*60 سانتیمتر 

قیمت بلوک سبک سیپورکس 10*25*60 سانتیمتر

بلوک نیمه‌ سبک و سنگین

این بلوک‌ ها چگالی آن ها بین 1700 تا 2000 کیلوگرم بر متر مکعب است و عمدتا در دسته‌ بندی بلوک‌ های سبک آورده می‌ شوند.

بلوک‌ های سنگین نیز همان بلوک‌ های سیمانی سنتی هستند که با پرکننده‌ های شن و ماسه اجرا می‌ شوند و استقامت بالایی دارند.

وزن آن ها بسیار زیاد است و بار مرده‌ ساختمان را افزایش می‌دهند.

اگر در رابطه با بار زنده و بار مرده ساختمان اطلاعات کافی ندارید، ما در این باره مقاله ای نوشتیم تا باعث افزایش اطلاعات عمومی شما شود.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: بار زنده و بار مرده‌ ساختمان چیست؟

مشخصه بلوک های سبک ساختمانی

  1. باید آزمایش هایی نظیر: عایق صوتی، عایق حرارتی و عایق رطوبتی بر روی بلوک ها انجام شده باشد.
  2. آزمایش های مقاومت در برابر فشار و آتش سوزی باید بر روی بلوک سبک انجام شود.
  3. کلیه بلوک ها باید طبق استاندارد های ملی تولید شده و تاییدیه فنی مرکز تحقیقات را داشته باشند.

قیمت بلوک سبک

قیمت از جمله مهمترین مواردی است که قبل از خرید باید به آن دقت داشته باشید.
در رابطه با قیمت بلوک سبک، نمی توان یک رقم دقیق در نظر گرفت.
چرا که این بلوک ها در انواع اقسام مدل های مختلف عرضه شده اند و طبیعتا هریک از آن ها، قیمت متفاوتی نسبت به یکدیگر خواهند داشت.
قیمت بلوک نیز با توجه به قیمت روز مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آن، متغیر خواهد بود.
سیپورکس به عنوان یکی از مراکز معتبر فروش بلوک سبک و تجهیزات ساختمانی، امکان خرید بهترین و باکیفیت ترین بلوک ها را به شما خواهد داد.
توجه داشته باشید که تنوع محصولات در سیپورکس زیاد بوده و می توانید بهترین ها را از این میان انتخاب کنید.
مسئولین سیپورکس به منظور جلب رضایت مشتریان خود، نازلترین میزان قیمت ها را برای بلوک سبک در نظر گرفته اند. ا
مکان فروش به تمامی شهرهای کشور نیز وجود خواهد داشت.


قیمت و خرید بلوک سفید 

خرید بلوک سفید سیپورکس هبلکس

بلوک سفید سیپورکس چگونه ساخته می شود؟

برای این که بتوانیم درک صحیحی از ویژگی ها و مزیت های بلوک سیپورکس داشته باشیم، باید بتوانیم چگونگی ساخت آن را هم درک کنیم.

در واقع باید عنوان کنیم که بخش زیادی از ویژگی ها و مزایای این محصول به واسطه شیوه ساخت بی‌نظیر آن فراهم شده که در مقایسه با بلوک های دیگر بسیار متمایز می باشد.

عموما برای ساخت بلوک های سیپورکس ترکیبات مختلفی نظیر آهک، پودر سیلیس، سیمان، آب و موارد مشابه را با همدیگر ترکیب می کنند.

سپس آن ها را درون قالب های ویژه ای می ریزند. این ترکیبات درون قالب مورد نظر واکنش شیمیایی داده و همچون یک کیک پف می کند.

پس از این فرآیند، جریان هوا طی پروسه ویژه ای به درون ماده به دست آمده تزریق می شود.

به عبارت ساده تر ترکیب به دست آمده را به وسیله هوا متخلخل می کنند.

بعد از این کار، ماده به دست آمده را برش داده و آن ها را مطابق با شکل و اندازه های مورد نظر در اختیار مشتریان قرار می دهند.

ترکیبات بی نظیر این نوع بلوک و البته متخلخل کردن آن ها به وسیله هوا جزو مهمترین مولفه هایی است که باعث شده تا این دسته از محصولات در نوع خود بسیار منحصر به فرد باشند.

در واقع باید عنوان کنیم هوای موجود در این ساختار باعث کاهش وزن آن ها شده است.

از طرفی دیگر متخلخل بودن آن مانع از انتقال صوت و حرارت به شیوه ای مناسب می شود.

این ترکیب منحصر به فرد مزیت های دیگری نظیر مقاومت بالا، شکل پذیری ساده، وزن اندک و موارد مشابه را به دنبال داشته است.

البته باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که بخشی از تولیدکنندگان فرایند تزریق هوا یا اتوکلاو کردن را انجام نمی دهند.

به همین جهت است که بلوک های به دست آمده از آن ها عموما به عنوان سیپورکس غیر متخلخل شناخته می شود.

این دسته از بلوک ها غالباً نمی تواند ویژگی های مدل اتوکلاو شده را داشته باشند.

اما در هر حال به دلیل قیمت پایین تر خود، می توانند برای طیف خاصی از امور مناسب باشند.

چه پروژه هایی از بلوک سیپورکس ساخته شده است؟

پروژه های بزرگ و مهمی در سراسر کشور وجود دارد که باتوجه به ویژگی های خاصی مانند:
امنیت و مقاومت بالا و تاییدیه های لازم این بلوک و حوزه کاری کارفرمایان از بلوک سیپورکس ساخته شده است.
واضح است که در این مقاله نمی توان نام تمامی پروژه ها را ذکر کرد، بلکه به معروف ترین و بزرگ ترین پروژه هایی که برای شما هم قابل شناسایی باشد، اشاره می کنیم.
شما دوست عزیز می توانید هم با انتخاب موارد زیر و هم در منوی سایت از قسمت پروژها از جزئیات این پروژه ها مطلع شوید.

  • هتل اسپیناس
  • هتل ایران مال
  • برج الهیه
  • برج جهان کودک
  • برج آبشار
  • برج مینا رزیدنس
  • باشگاه بولینگ برج میلاد
  • و ...

باشگاه بولینگ برج میلاد 

پروژه باشگاه بولینگ برج میلاد ساخته شده با بلوک سیپورکس

مزایای استفاده از بلوک سیپورکس

  • عایق حرارت
  • عایق صوت
  • عایق رطوبت
  • مقاومت سازه در برابر آتش سوزی
  • مقاوم در برابر زلزله
  • وزن سبک
  • کاهش بار مرده ساختمان
  • کاهش هزینه ها و مقرون به صرفه
  • و...

مقایسه بلوک سیپورکس با سایر بلوک های سبک

زمانی که بخواهید برای سازه های بتنی بلوک سبک خریداری کنید، با انبوهی از انتخاب‌ها روبرو می شوید.

بلوک های لیکا، بلوک هبلکس، بلوک لیپر و … از جمله بلوک های سبکی هستند که این روزها در بازار به وفور یافت می‌شود.

اما این مدل ها چه تفاوتی با بلوک سیپورکس دارند.

این موضوع نخستین سوالی است که ذهن اغلب مشتریان را درگیر می کند.

در واقع زمانی که ما این دسته از بلوک ها را به مشتریان پیشنهاد می کنیم، تمایل دارند تا در رابطه با تفاوت سیپورکس با سایر بلوک های موجود در بازار اطلاعات بیشتری را کسب کنند.

در این زمینه باید عنوان کنیم که بلوک های سیپورکس از هر نظر با بلوک های دیگر نظیر لیکا، لیپر و سایر بلوک های سیمانی تفاوت دارند.

البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که بلوک های سیپورکس با هبلکس ساختار یکسانی دارند و نمی‌توان تفاوت چندانی بین این دو بلوک قائل شد.

اما زمانی که بخواهیم آن ها را با سایر بلوک های موجود در بازار مقایسه کنیم، حجم زیادی از تفاوت ها را مشاهده خواهیم کرد.

نخستین تفاوتی که در این میان وجود دارد، نحوه اجرا می باشد. در واقع بلوک های سیپورکس به وسیله چسب مخصوصی به همدیگر متصل می‌شوند.

این در حالی است که سایر بلوکهای سبک به وسیله ملات های سنتی نظیر سیمان متصل می شوند.

استفاده از ملات های سنتی می تواند هزینه و زمان بیشتری داشته باشد.

از طرفی دیگر این موضوع سبب می‌شود تا وزن کلی ساختمان افزایش پیدا کرده و در نتیجه مقاومت آن در برابر زلزله کاهش پیدا کند.

تفاوت دیگری که در این میان وجود دارد، سطح عایق بودن آنها است.

در واقع باید عنوان کنیم که اغلب بلوک های سبک در مقابل انتقال حرارت و صدا عایق هستند.

اما در این میان بلوک های سیپورکس و بلوک هبلکس نسبت به سایرین توانایی بیشتری برای جذب حرارت و صدا دارند.

بدین جهت می‌توان گفت که این بلوک‌ها می‌توانند به شیوه بهینه‌تری مانع از انتقال حرارت و صدا شوند.

همین مورد باعث شده تا به انتخاب ایده آل تری برای مشتریان بدل شوند.

موضوع دیگری که تفاوت بین بلوک سیپورکس با سایر بلوکا را برجسته کرده، نحوه به کارگیری تاسیسات مختلف در بطن آن ها می باشد.

در واقع شما در حین ساخت یک بنای مسکونی بایستی حتما فضای لازم برای عبور لوله، سیم و … را فراهم نمایید.

متاسفانه اغلب بلوک های موجود در بازار، فضای لازم برای عبور این تاسیسات را ندارند.

مازاد بر این برش آن ها می تواند میزان ضایعات را افزایش داده و فرایند کار را دشوار نماید.

این در حالی است که بلوک های سیپورکس و هبلکس به سادگی توسط اره برش داده می شوند.

لذا بنا می‌تواند در ساده‌ترین وجه ممکن فضای لازم برای عبور سیم و لوله های مختلف را فراهم نماید.

این قابلیت بی نظیر موجب شده تا اغلب معماران حرفه ای استفاده از این محصولات را در اولویت خود قرار دهند.

انواع بلوک ساختمانی

خرید بلوک ساختمانی

فاکتورهای موثر بر قیمت بلوک سیپورکس

اگرچه بلوک های سبک می توانند انتخاب بسیار مناسبی برای مشتریان باشند، اما باید عنوان کنیم که قیمت آن ها نسبت به سایر بلوک های هم رده اندکی بیشتر است.

این موضوع سبب شده تا بسیاری از مشتریان در زمان خرید بلوک سفید این مدل ها را از لیست خرید خود کنار بگذارند.

اما باید عنوان کنیم که قیمت این محصولات در مقایسه با مزایایی که به مشتریان ارائه می دهند، بسیار ناچیز است.

مازاد بر این قیمت آنها بر مبنای فاکتورهای مختلفی تغییر می کند و گاهی می توانند قیمت های به مراتب بهینه تری از سایر بلوک ها داشته باشند.

اما متاسفانه اغلب خریداران اطلاعاتی در رابطه با این مولفه ها ندارند و همین باعث می‌شود تا در زمان خرید دچار سردرگمی شوند.

ما در ادامه برخی از مولفه های موثر بر قیمت بلوک سفید سیپورکس را خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم که با تنظیم آنها می توانید محصولی با قیمت عالی را خریداری نمایید.

ابعاد بلوک سفید سیپورکس

ابعاد بلوک سفید را می توان یکی از مولفه های بسیار حیاتی برای خرید در نظر گرفت.

این مولفه تاثیر مستقیمی بر روی قیمت های نهایی می گذارد.

در واقع این روزها بلوک های سفید سیپورکس در ابعاد و اندازه های گوناگونی تولید می شوند.

هر یک از این مدل ها دارای ساختار مختص به خود می باشد که در قالب های اختصاصی تولید می شود.

هر کدام از آن ها میزان خاصی از مواد اولیه را مصرف می کنند به همین جهت است که قیمت آن ها نیز متفاوت می باشد.

بدیهی است که هر اندازه بلوک های کوچکتری را انتخاب کنید، بدون شک هزینه های پایین تری را هم برای آن می پردازید. لذا بایستی در زمان خرید خود توجه ویژه ای به ابعاد داشته باشید.

مزایا و معایب بلوک هبلکس 

قیمت بلوک ساختمانی

محل استفاده از بلوک

محل به کارگیری بلوک سفید سیپورکس را هم می‌توان یکی دیگر از مولفه های مهمی دانست که ارتباط مستقیمی با قیمت آن دارد.

ممکن است در نگاه اول متوجه این ارتباط نشوید. اما باید عنوان کنم که این موضوع تا حدودی فنی است.

در واقع بلوک هایی که ضخامت بیشتری دارند، عموما برای دیوارهای باربر مورد استفاده قرار می گیرد.

حال آن دسته از بلوک‌های نازک هم برای دیوارهای غیر باربر و حصارکشی به کار می‌رود.

بدیهی است که بلوک هایی با ضخامت بیشتر، قیمت های بالاتری دارند.

لذا اگر به دنبال خرید بلوک سفید سیپورکس برای دیوار باربر هستید، بدون شک باید هزینه های بیشتری را هم برای آن پرداخت نمایید.

برند سازنده بلوک

برند تولید کننده از دیگر مولفه هایی است که می تواند تاثیر مستقیمی بر روی قیمت داشته باشد.

در واقع همان گونه که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، این روزها تعداد زیادی از تولید کنندگان نسبت به ساخت بلوک‌های سیپورکس اقدام کرده‌اند.

اغلب آن ها استانداردهای گوناگونی را برای تولید دنبال می‌کنند.

مازاد بر این قالب و تجهیزات ساخت آنها هم متفاوت می باشد. همین فاکتور باعث شده تا قیمت خروجی آن ها نسبت به رقبایشان متمایز باشد.

بر همین مبنا بهتر است شما هم در زمان خرید، برندهای مختلف را بررسی کرده و قیمت آنها را با همدیگر مقایسه نمایید.

عرضه کننده

بیشتر تولید کننده های بلوک سفید سیپورکس، فروش های خود را از طریق نمایندگی های شان انجام می دهند.

با این اوصاف گاها قیمت این بلوک در بین عرضه کنندگان می تواند تفاوت های مختلفی داشته باشد.

برای مثال برخی از عرضه کنندگان به دلیل فاصله کمتر خود با کارگاه، هزینه های پایین تری برای حمل و نقل می پردازند.

برخی دیگر هم حجم خرید بالاتری داشته و یا هزینه های نگهداری معقول تری دارند.

مجموع این موارد باعث شده تا قیمت یک محصول متناسب با عرضه کنندگان مختلف تغییر نماید.

برای مثال ممکن است قیمت بلوک سفید هبلکس در تهران بالاتر از مشهد باشد چرا که کارخانه ساخت بلوک های سفید هبلکس در مشهد قرار دارد.

در مقابل ممکن است قیمت بلوک سفید سیپورکس در تهران اندکی پایین تر از مشهد و شهرهای دیگر باشد؛ چرا که ورامین به عنوان انبار این دسته از بلوک ها شناخته می‌شود.

لذا بهتر است قبل از نهایی کردن خرید خود، حتماً به سراغ چند عرضه‌کننده مختلف بروید. نکات مهم در حین خرید بلوک سبک

نکات مهم در خرید بلوک سبک 

نکات مهم در خرید بلوک سبک چیست

خرید بلوک سفید سیپورکس

مزایا و البته ویژگی‌های بی‌نظیری که بلوک‌های سیپورکس در خود دارند، موجب شده تا این روزها بخش زیادی از افراد به دنبال خرید این محصولات باشند.

با این اوصاف تنوع در برند های سازنده و البته حجم بالای عرضه‌کنندگان موجب شده تا مشتریان هم در زمان خرید دچار سردرگمی شوند.

به گونه ای که در میان انبوهی از انتخاب ها غرق می شوند. این موضوع فاکتوری است که آن ها را به سمت خرید های اشتباه می کشاند.

همان گونه که اشاره کردیم، انتخاب عرضه کننده می تواند فاکتور مهمی در انجام یک خرید موفق باشد.

ما در شرکت سازه سبک آرسام سعی کرده ایم تا تمامی نیازهای مشتریان را در بهترین وجه ممکن برطرف نماییم.

به همین جهت هم بوده که علاوه بر ارائه محصولات مناسب، مشاوره های لازم را هم به مشتریان ارائه می دهیم.

افزون بر این موارد ما رقابتی ترین قیمت های بازار را هم در اختیار آنها قرار داده و به آن ها کمک می کنیم تا خریدی هوشمندانه داشته باشند.

چنانچه شما هم به دنبال خرید بلوک سیپورکس یا هر نوع بلوک سبک دیگر هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

چرا بلوک سیپورکس بهترین انتخاب است؟

بهترین انتخاب مصالح برای شما، مصالحی است که مقاومت ساختمان را افزایش دهد.

بلوک سیپورکس، بلوکی استاندارد در صنعت ساخت و ساز است که از آن در بسیاری از پروژه های بزرگ استفاده شده است.
استاندارد بودن ساختمان نکته ای است که بسیار پر اهمیت است و باید از مصالح استانداردی نیز استفاده شود.

با ما همراه باشید با: اهمیت استاندارد سازی ساختمان

چرا بلوک سیپورکس به صرفه است؟

اگر از بلوک های سیپورکس استفاده کنید به مصالح ساختمانی دیگر مثل سیمان، شن، ماسه و... نیاز ندارید.

به راحتی با بلوک و چسب سیپورکس می توانید بلوک چینی ساختمان را شروع کنید.

سیپورکس همان برند برتر برای انتخاب بهترین بلوک است؛ چرا که استفاده از بلوک aac باعث صرفه‌ جویی در بسیاری از هزینه‌ های جانبی می‌ شود و کیفیت و دوام ساختمان را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد.

منبع: siporex.ir