شرکت سازه سبک آرسام

تامین کننده بلوک ساختمانی سبک AAc سیپورکس

شرکت سازه سبک آرسام

تامین کننده بلوک ساختمانی سبک AAc سیپورکس

آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ ساختمان


آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰ ساختمان

اگر اخیراً به دنبال ساخت بنای مسکونی خود بوده باشید، یقیناً طی پروسه تایید نقشه از شما خواسته اند تا حتماً آن را مطابق با استانداردهای آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان طراحی و بازبینی نمایید.در واقع این آیین نامه را می توان به عنوان یکی از مهمترین آیین نامه های ساختمان سازی در داخل کشور دانست.به گونه‌ای که پیروی از آن در دهه های گذشته باعث شده تا ساختمان های کشور در برابر زلزله مقاوم باشند. این فاکتور همان عاملی بوده که سبب شده تا دولت و البته ارگان‌های مربوطه، تاکید بسیار زیادی بر روی آن داشته باشند. مازاد بر این، قوانین آن هم به صورت ۵ سال یک بار مورد بازبینی و تجدید نظر قرار می گیرد. با این اوصاف تعداد زیادی از افراد، اطلاعات دقیقی پیرامون آن ندارند. همین مورد هم سبب می‌شود تا در پروسه دریافت مجوز و یا نقشه برداری خود، دچار اشتباهات گوناگونی شوند. ما در این مقاله، مرور واضحی بر روی آن خواهیم داشت تا شما هم دلیل اهمیت این آیین نامه را بهتر درک نمایید.

ماهیت استاندارد ۲۸۰۰ ساختمان برای بلوک سبک

نخستین و البته مهمترین سوالی که برای افراد ایجاد می شود، ماهیت اصلی آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان می باشد. این آیین نامه و ضوابط آن کاملا لازم الاجرا بوده و برای دریافت مجوز هرگونه ساخت و ساز در کشور الزامی هستند. با این اوصاف اغلب افراد حین دریافت این مجوزها به خوبی ماهیت این آیین نامه را نمی دانند. همین موضوع هم سبب می‌شود تا دچار سردرگمی های گوناگونی شوند.

اگر بخواهیم ماهیت کلی این آیین نامه را به شیوه ای ساده برای شما عزیزان شرح دهیم، باید عنوان کنیم که تمام بندها و قوانین آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان ایران پیرامون استاندارد سازی بناها در برابر زلزله می باشد.در واقع هدف از این آیین نامه، مقاوم کردن بناها در برابر زلزله است. بر همین مبنا هم بندها و قوانین گوناگونی در آن ذکر شده که سازندگان را ملزم به پیروی می کند.

از جمله این بندها می‌توان به اصول پی ریزی، اصول گودبرداری، نوع و تعداد ستون های به کار رفته، نوع مصالح ساختمانی به کار رفته و موارد دیگر اشاره نمود. برای مثال در این آیین نامه عنوان شده که تمام ساختمان های سه طبقه یا سازه هایی با ارتفاع بیش از 11 متر، باید اسکلتی فلزی یا از جنس بتن آرمه داشته باشند.

یا دربند دیگری از این آیین نامه عنوان شده که کلیه سازه ها نیازمند پی ریزی به همراه گودبرداری اصولی هستند. این فاکتور باعث می‌شود تا مقاومت بنا در برابر زلزله یا لرزه های گوناگون افزایش پیدا کند.البته باید این موضوع را عنوان کنیم که بندها و قوانین موجود در این آیین نامه متناسب با ویرایش های آن عوض می شود. در حال حاضر حدود ۴ ویرایش از استاندارد ۲۸۰۰ ساختمان ایران منتشر شده که در هر کدام از آن ها اصول ویژه ای برای مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله بیان شده است. لازم به ذکر است که در نسخه جدید، این آیین نامه بر روی قاب بندی ساختمان و استفاده از مصالح ویژه مثل مصالح ضد زلزله ویژه تمرکز پیدا کرده است.

به گونه‌ای که این آیین‌ نامه اغلب سازندگان را ملزم می‌کند تا از مصالح مقاوم و البته قاب بندی های مناسب استفاده نمایند. منظور از قاب بندی، سیستم های سازه ای است که توسط اتصالات ساده به دیوار ساختمان متصل شده و آن را در برابر نیروهای جانبی مقاوم می کند.

مازاد بر این، منظور از مصالح مقاوم هم آن دسته از محصولاتی است که می تواند به شیوه ای مناسب بار مرده ساختمان را کاهش داده و مقاومت آن در برابر زلزله را افزایش دهند. به عبارت ساده‌تر در این آیین نامه اولویت انتخاب بر روی مصالح وزن کم مانند بلوک سبک قرار داده شده است. بلوک سفید مانند بلوک سیپورکس و بلوک هبلکس و بلوک هایی که با فرایند اتوکلاو ساخته شدند که از نوع بلوک aac هستند، بهترین بلوک برای ساختمان سازی هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد